Jag är i behov av ett script som låter en välja i en dropdown lista(select) och därefter fyller i några checkboxar, textrutor och radiobuttons med för-definierade data(olika för varje val)
Någon som har något liggandes eller vet var det finns?
14 svar · 386 visningar · startad av aleborg
Jag är i behov av ett script som låter en välja i en dropdown lista(select) och därefter fyller i några checkboxar, textrutor och radiobuttons med för-definierade data(olika för varje val)
Någon som har något liggandes eller vet var det finns?
Någonting sådant här kanske:
<head>
<script type="text/javascript">
<!--
function optionInfo(text, checkbox, radio){
this.text = text;
this.checkbox = checkbox;
this.radio = radio;
};
var option1 = new optionInfo("Foo", true, false);
var option2 = new optionInfo("Faa", true, true);
var option3 = new optionInfo("Bar", false, false);
var option4 = new optionInfo("Baz", false, true);
function showInfo(o, e1, e2, e3){
var options = [option1, option2, option3, option4];
var elms = [o.form.elements[e1], o.form.elements[e2], o.form.elements[e3]];
var selectedOption = options[o.options.selectedIndex];
var i = 0;
for(prop in selectedOption){
for( ; i<elms.length; i++){
if(elms[i].type=="text"){
elms[i].value = selectedOption[prop];
i++;
break;
}
else {
elms[i].checked = selectedOption[prop];
i++;
break;
}
}
}
};
//-->
</script>
</head>
<body>
<form>
<select onchange="showInfo(this, 't', 'c', 'r')">
<option value="1">Val #1</option>
<option value="2">Val #2</option>
<option value="3">Val #3</option>
<option value="4">Val #4</option>
</select>
<br><br>
<input type="text" name="t"> <input type="checkbox" name="c"> <input type="radio" name="r">
</form>
</body>
:)
Scriptet är rätt men jag får inte ihop det, det är ett gäng textrutor och checkboxar samt 2 st radiobuttons
Zippar filerna, följande fält ska inte påverkas:
Domain_Name, Hostheader, IP
Jag tror att jag har fått till det nu. Du får höra av dig om det är någonting som är oklart.
Notera att jag har kommenterat bort ASP-koden i början och slutet av dokumentet.
Ahh, tack :D funkar utmärkt :birp:
stötte på ett litet problem, fel checkbox fylls i vid ett val(PHP rutan)
Vad är det som är fel? PHP-chekboxen fylls ju i när man klickar på "php".
ja men den funktionen som Peter S gjorde gör inte, växla i "Webpacket:", när du väljer "Webbpaket Budget" så ska PHP kryssas i, men det är CGI som kryssas i istället!
Du får byta till detta:
var option1 = new OptionInfo("1", "1", "20", false, "10", "15", "-", "0", "yes", true, true, false, false, false, true, true, true, false, false);
var option2 = new OptionInfo("1", "-", "-", true, "40", "40", "-", "0", "yes", true, true, false, false, false, false, false, false, false, false);
Nej, anledningen till att det inte fungerar är att du har satt fel namn på "input"-taggen" Frontpage. Jämför med konstruktorn "OptionInfo".
Ok, men när jag ändrade raden ovan så verkade det fungera. Är jag helt ute och cyklar eller?
(I.o.f.s så är det inte jag som skall ha det, men ändå)
Tack Peter S, hade missat det! Kollade namnet på PHP samt CGI rutorna men inte frontpage :e
Ja, det fungerar, men inte på ett korrekt sätt! Eftersom metoden "initElms()" använder sig av namnen på de olika elementen så blir det fel vid initieringen av dessa om något namn är felstavat eller dylikt.