webForumDet fria alternativet

Animering av bild

7 svar · 410 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 924 inlägg

Jag har ett antal bildlänkar på en sida. Jag tänkte lägga in ett script för onmouseover för att kunna byta till en annan bild när man för muspekaren över en bild. Men istället för en statisk bild vill jag att bilden ska bli animerad istället.

Jag lyckas inte så bra med detta med gif-animationer så kan man göra detta med ett script istället?

Lämligen så skulle det fungera på det viset att man först har en statisk bild, precis som nu, och när man för markören över en av bilderna så ska en animatoin ske, alltså någon typ av cykel där ett antal bilder visas efter varandra med en bestämd tidsintevall mellan varje bild och hur länge varje bild ska visas. Man ska givetvis kunna ange en bildcykel för varje bild. Något enkelt bara som funkar i de flesta läsare, helst.

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

Det låter krångligt, det är väl inte så svårt att göra detta med en animerad gif? Hur stora skall bilderna vara?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Om du lägger energin på att lära dig gif-animationsprogrammet istället för att försöka få till ett script kommer garanterat resultatet att bli bättre. :) Det är rättså onödigt att cacha upp ett gäng bilder och växla mellan dem när du kan sköta allt med en animerad gif.

Grejen är att animationen funkar hur bra som helst i tex MS Gif Animator, men när jag sparat den och öppnar den i IE så växlar bilderna inte lika snabbt. Inte alls den effekten jag vill ha, det går liksom i ultrarapid.

Kollar lite på imageready som följer med photoshop och jag börjar förstå lite av det, men likadant där, när animationen visas i ie via länken inifrån ImageReady så visas den i samma slöa vesrsion som när jag gjorde alltihop i MS Gif Animator.

Ser att diskussionen redan är uppe på Grafikprogram. Själv så hade jag ingen lust att installera något program bara för att göra gif-animeringar så jag laddade hem GIFMerge (kommandorads-program). Det fungerade kanon. Tar X antal gif-bilder och bakar ihop dem till en animering med valfri delay.

Är det något fel på min klient eller vad f*n är det frågan om. Det blir samma resultat oavsett vad jag använder för program. Hastigheten blir bara 1/3 av hastigheten i programmet. Även om jag väljer minsta möjliga tidsintervall.

Jag gjorde animationerna i MS Gif Animator. Det blir ganska bra resultat ändå, även om det inte blir lika snabb bytning av bilder, det blir nästan bättre faktiskt. Varför det inte blir samma vet jag inte men det spelar ingen roll eftersom det blir rätt bra ändå. Hoppas det håller sig så nu så att bilderna inte uppdateras olika snabbt på olika datorer.

Angående ditt script Jojoxx, Meny med bildväxling, det första under länkscript på din sida. Mycket bra script som jag använder mig av på flera av mina sidor. Jag undrar bara om man behöver lägga till någon preload-del eller om det redan sköts av scriptet.

De preload'as så det är lugnt.

Genererad på 462 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb