Hej!
Jag vill skapa ett script som vid knapptryckning "Räkna" beräknar det totala priset för en stugbokning:
De förutsättningar som råder gäller enligt nedan:
Pris på stugbokning för vuxen:
Stuga A = 2000:- Stuga B= 1600:- Stuga C= 1000:-
Pris på stugbokning för barn:
Stuga A = 1100:- Stuga B= 800:- Stuga C= 500:-
Priset varierar beroende på vilken vecka man bokat enligt följande:
Vecka 1 Rabatt = 0%
Vecka 2 Rabatt = 5%
Vecka 3 Rabatt = 30%
Vecka 4 Rabatt = 15%
Utöver den rabatt som är befogad för den vecka som bokning sker ska även en generell rabatt på 10% tilldelas den totala summan oavsett andra rabatter
På den totala summan ska även en kostnad på 100:- per person för lakan och vecka åläggas.
Den totala summan ska även belastas med en städavgift per vecka:
Väljer man hel kostar det 750:-
Väljer man halv kostar det 450:-
Till sist ska även en avgift tillkomma på 30:- (på det totala priset) om man betalar per faktura.
P.S. Jag vet att förutsättningarna ovan kräver en del html-programmering utöver det som gäller JAVA-script, men jag skulle bli mycket tacksam att även erhålla detta då mina kunskaper är bristande inom området. Det jag önskar är en färdig lösning på uppgiften ovan. Syftet är att förtydliga för mina elever hur mattematiska lösningar kan bli mer pedagogiska med hjälp av datorundervisning.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg En stilla undran, vad undervisar du i?
"Räkna"
Hej!
Jag vill skapa ett script som vid knapptryckning "Räkna" beräknar det totala priset för en stugbokning:
De förutsättningar som råder gäller enligt nedan:
Pris på stugbokning för vuxen:
Stuga A = 2000:- Stuga B= 1600:- Stuga C= 1000:-
Pris på stugbokning för barn:
Stuga A = 1100:- Stuga B= 800:- Stuga C= 500:-
Priset varierar beroende på vilken vecka man bokat enligt följande:
Vecka 1 Rabatt = 0%
Vecka 2 Rabatt = 5%
Vecka 3 Rabatt = 30%
Vecka 4 Rabatt = 15%
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Ge mig några dagar, jag har nämligen len del för mig njust nu...men jag bör vara klar med det den 6...
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Du har ju redan gjort ett sådant inlägg HÄR!!!
Det är mycket dumt att dubbelposta, det gör att flera sitter och knåpar på ditt script på olika håll.
För kännedom: Jag var nästan klar med ett då jag insåg att ett redan var skrivet (tur att man lär sig något på det ändå).
Kommer här:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Final//EN">
<html>
<head>
<title>Stuguthyrning</title>
<script>
function stugpris(){
var totalpris = parseInt(document.formen.temporar.value) * parseFloat(document.formen.temporar2.value) ;
var tmp1=totalpris*0.9
if (document.formen.faktura.checked==true){
var tmp2=tmp1+30;}
else{
tmp2=tmp1;
}
document.formen.pris.value=tmp2+parseInt(document.formen.stadhidden.value)
}
</script>
<style>
<!--
body{
font-family:tahoma,verdana,arial;
font-size:11px;}
//-->
</style>
</head>
<body>
<form name="formen" action="stugor.asp" method="post" onSubmit="stugpris();">
Pris på stugbokning för vuxen:<br>
A:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar.value=this.value;" name="stuga" value="2000">
B:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar.value=this.value;" name="stuga" value="1600">
C:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar.value=this.value;" name="stuga" value="1000">
<br>
Pris på stugbokning för barn:<br>
A:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar.value=this.value;" name="stuga" value="1100">
B:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar.value=this.value;" name="stuga" value="800">
C:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar.value=this.value;" name="stuga" value="500">
<br>Vecka 1-4<br>
v1:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar2.value=this.value;" name="vecka" value="1">
v2:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar2.value=this.value;" name="vecka" value="0.95">
v3:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar2.value=this.value;" name="vecka" value="0.7">
v4:
<input type="radio" onclick="document.formen.temporar2.value=this.value;" name="vecka" value="0.85">
<br>
<br>
Allmän rabatt 10%:
<input type="checkbox" name="checkbox" value="checkbox" disabled checked>
<br>
Ingen städ:
<input type="radio" name="stadavg" onClick="document.formen.stadhidden.value=document.formen.stadavg[0].value;" value="0" checked>
<br>
Halv städagift:
<input type="radio" name="stadavg" onClick="document.formen.stadhidden.value=document.formen.stadavg[1].value;" value="450">
<br>
Hel städavgift:
<input type="radio" name="stadavg" onClick="document.formen.stadhidden.value=document.formen.stadavg[2].value;" value="750">
<input type="hidden" name="stadhidden" value="0">
<br>
Betalas med faktura:
<input type="checkbox" name="faktura" value="1">
30kr <br>
<br>
Priset för en vecka är:
<input type="text" name="pris" size="4" style="border:none;font-size:9px;" value="0">
kr.<br>
<input type="button" onClick="stugpris();" value="Beräkna">
<input type="reset" name="Reset" value="Återställ">
<input type="hidden" name="temporar"><input type="hidden" name="temporar2">
</form>
</body>
</html>