webForumDet fria alternativet

problem med GenLIB (microbians)

6 svar · 285 visningar · startad av yaz

yazMedlem sedan maj 2002880 inlägg

genLIB kan hämtas på https://www.microbians.com

Jag använder mig av modulen "Button" och har skapat 4 st knappar som är helt klara, förutom att de vid onClick inte gör något ;)

eftersom mina kunskaper inom javascript begränsar mig, hoppas jag att nån kan hjälpa till lite granna..

länk till min designskiss, som innehåller knapparna..

PS. jag vill helst att de ska uppdatera en iFrame som kommer befinna sig där.... DS

DarrenMedlem sedan dec. 2002741 inlägg

Du har ju inte sagt till knapparna vad de skall göra när du klickar på de... :e

genLIB.onload=function() {
    var bwidth   = 80;
    var bheight  = 15;
    var bcol     = '#3399CC'
    var bcolOvr  = '#E8E8E8'
    var bcolDwn  = '#E8E8E8'
    var bcolSel  = '#FFFFFF'
    var bcolDis  = '#C0C0C0'
    var fonT     = 'normal 11px verdana'
    var fonTcol  = 'black'

allbuttons = new domLayer(null,0,0,750,15,'#3399CC')
    allbuttons.css.font=fonT;

mybutton1 = new button(20,0,bwidth,bheight,bcol,'about',bcolOvr,'about',bcolDwn,'about',bcolSel,'about',bcolDis,'disabled',true,false,function(){parent.content.location.href="btn1.html"})
    mybutton1.css.font=fonT;
    mybutton1.css.color=fonTcol;
    allbuttons.add(mybutton1)

mymenu = new button.collection(mybutton1,mybutton2,mybutton3,mybutton4,mybutton5,mybutton6,mybutton7)
    genLIB.document.add(allbuttons)
}

Du ser att jag har en funktion i button koden som säger att sidan btn1.html skall laddas i content frame..

Hör av dig om det skulle vara något.

P.S. Observera att mybutton1 = new button... raden i koden ovan skall vara på samma rad. Samma gäller för mymenu = new button.collection...

wunderbar!

jag visste att jag inte talat om för knapparna vad dom skulle göra, men jag visste inte hur/var jag skulle göra det...

din lilla funktion funkar förstås utmärkt och jag tackar så jättemycket för att du tog dig tid att hjälpa mig! :e

nu har jag dock stött på en liten komplikation med denna lilla funktion som jag fick. Jag ska försöka förklara hur det ligger till...

Det behövs nog att man har sidans utseende i tankarna för att förstå..

hela det stora gråa blocket med logga o allt, ligger i en iframe. Detta för att jag på ett bra sätt ska kunna placera knapparna med absoluta positioner, utan att de flyttar på sig om man förstorar o förminskar fönstret.

I sidan som iframen visar finns då tabellen med bilderna och även knapparna då. Jag vill då med knapparna, skicka besökaren till olika sidor som ska vara i en annan iframe, som då befinner sig i den stora iframen.

Detta genererar ett felmeddelande. Om jag istället byter i koden så att knappen uppdaterar den stora iframen, då funkar det att göra det. Så problemet ligger inte i själva funktionen.

Den första knappen (uppifrån) visar hur det blir fel. Och den andra knappen visar vad som händer om man skickar länken till den stora iframen (container) som ska innehålla hela sajtens innehåll.

Frågan är då hur detta kan lösas.. hoppas på er hjälp! :D

snälla, kan inte någon hjälpa mig med detta? kan inte lösa det på annat sätt :(

Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg

Vill du att sidorna skall öppnas i "main"? Isåfall kan du pröva följande:

window.frames["main"].location.href="foo.html";

:)

tack så mycket! att det kunde vara så "enkelt". o då menar jag inte att jag hade kommit på det själv, men nu har jag lärt mig en ny grej iaf!

tack igen! :e

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb