Hej,
Hur gör jag så att min "hjälptext" som ligger i textarean försvinner när man placerar markören i fältet??
Min vanliga kod som funkar på <input type="text"> fungerar inte på textarea...*snyft*
<textarea rows="3" cols="54" name="help">Här kan du skriva din fråga!</textarea>
/A
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Pröva följande:
<textarea rows="3" cols="54" name="help" onfocus="this.value=''">Här kan du skriva din fråga!</textarea>
:)
Hej Peter S och välkommen till WF! :bire
Tack för ditt tips, men tyvärr funkade det inte.
Hände ingenting... :(
/A
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Tack för det!
Det var konstigt, för mig fungerar det. Kopierade du den exakta koden som jag gav dig? Vilken webbläsare använder du?
:)
Ja, ännu märkligare blir det...
Ditt exempel funkade faktiskt...sorry! :r Men det funkar fortfarande inte när jag testar att lägga det i textarean i formuläret... Men men det är väl nåt som stör ut det på nåt sätt. Får väl klura lite... :)
Browser: IE 5.5
Tack ändå!
/A
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Vad händer om du sätter formulärets namn först då i stället?
<form name=namnet>
<textarea rows="3" cols="54" name="help" onfocus="document.namnet.help.value=''">Här kan du skriva din fråga!</textarea>
</form>
Vad som händer... Tyvärr absolut ingenting... :(
Alltså, JavaScriptet funkar om jag gör som så att jag klipper ut hela formuläret* och lägger in i ett HTML dokument...så där rakt upp och ner...
*
<form method="post" action="helpThread.asp" name="helpForm">
Name: <input type="text" name="name" style="border-width:1px;border-style:solid;border-color:#cccccc;width:300px;">
Question: <textarea rows="3" cols="54" name="help_thread" [i]onfocus="document.helpForm.help_thread.value=''"[/i] style="border-width:1px;border-style:solid;border-color:#cccccc;;width:345px;">Write your question here...</textarea>
<input type="hidden" name="datum" value="<%=now%>">
<input type="image" src="../images/contact.gif" class="input" value="Contact">
</form>
...men ingenting händer om jag lägger in det i det dokument där det är tänkt att ligga... Ser ni nåt fel?!?
Dokumentet ligger i sin tur i ett popupfönster...vet inte om det kans ha nån inverkan. Man tycker ju inte det...men JavaScripten vägar äro outgrundliga! ;)
/A
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Det funkar både i I.E 6 och i N.S 6.
Bifoga den övriga koden då.