webForumDet fria alternativet

Checkbox som ärver värde

4 svar · 208 visningar · startad av peppar

pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg

Jag har tre checkboxar. Om nr ett är bockad så skickas värde 1 om tvåan är bockad skicas två. Men, om trean är bockad vil jag skicka med en textsnutt som fylls i i ett textfält bredvid checkboxen. Kan checkboxen på något sätt "ärva" värdet från textfältet? Kan man göra detta med Javascript och så fall hur, eller finns det enklare sätt? :)

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Varför måste du göra så?
(jag är lite dum..)

Jesper T skrev:

(jag är lite dum..)

Tveksamt!

Tja, jag håller på med ett receptregister, där jag en inmatningsformulär för nya recept som delvis genereras dynamiskt.
Alla ingrediens fält loopas fram med en for loop allt mellan 10-23 st fält namnges på det sättet. I denna loopen generreas samtidigt kontroller för avgränsare mellan ingrediensfälten. Detta just för att det skall gå att styra utseendet på det färdiga resultatet då recepten ibland skall skrivas ut...

ett ex. Om jag har ett recept på ett bröd som innehåller två degar. Så vill jag kunna avgränsa med en rubrik som säger tex. deg 1 & deg 2.
Oavsett om jag kryssar ett, två eller kryssar tre och skriver en rubrik så vill jag att alla värden från fältet i formuläret skall in i ett databasfält istället för att ha tre olika databsfält för varje checkbox...

Shit! Ledsen men jag kan inte förklara mig så bra verkar det som... :r Hoppas du förstår; kort och gott så vill jag slippa ha så många fler fält i databasen...

JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg

Prova detta:

<form onsubmit="this.cB3.value=this.tB.value">
	<input type="checkbox" name="cB1" value="1">
	<input type="checkbox" name="cB2" value="2">
	<input type="checkbox" name="cB3" value="">
	<input type="text" name="tB">
	<input type="submit">
</form>

Tack... Bra ide! Arbetar vidare på den. :)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)