webForumDet fria alternativet

Enkel DHTML-meny

9 svar · 397 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag har precis fått en inlämningsuppgift i skolan som innebär att jag ska skapa en enkel DTHML-meny, och jag om någon kan tipsa om ett väldigt enkelt sådant skript som jag kan titta på för att se hur grunderna fungerar.

Det ska alltså vara en horisontell meny som den nedan:

AcampadaMedlem sedan nov. 20023 inlägg

Kolla in WebStudios artikel om menyer i DHTML. Första delen finns på: http://www.idg.se/webstudio/pub/article.asp?id=154

/N

Tack så mycket! Det var precis något sådant jag letade efter.

Jag tänkte försöka mig på att skapa en egen meny och vill ha hjälp med hur jag ska tänka. Jag antar att jag bör använda DIV:ar, men hur får jag undermenyerna att placera sig under rätt länk? Om man ska ha en "flytande" meny som ändrar storlek måste man ju ha referenspunkter att placera dem efter.

Kom igen nu gott folk! Hur gör man vanligen en horisontell DHTML-meny? Lägger man flera DIV:ar bredvid varandra eller gör man det med tabeller? Jag vet inte var jag ska börja. :)

TheefMedlem sedan sep. 2002100 inlägg

Man börjar med att göra div-taggar till huvud- och undermenyerna som man lägger brevid varandra och lägger in text eller någon bild i. Sen skriver man javascript-koden som gör att div-taggarna flyttar på sig.

Vilket extremt uttömmande svar! :OO Jag får leta någon annan stans.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Du kan få tjuvtitta lite på menyn på min sida. Hela menyn ligger i include-filen indexmenu.js varifrån du sköter alla inställningar. Jag har inte hunnit/orkat skriva någon dokumentation till scriptet och därför ligger det inte för nerladdning, men inställningarna i scriptet är rättså självförklarande. Du får testa lite.

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jojoxx, klarar det scriptet av fler undernivåer?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Inte som det ser ut idag, tyvärr.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)