Någon som har ett exempel på kod som visar ett div lager när man håller musen över..
Det skall bara komma upp en text på ett bestämt ställe när man håller över en länk..
vill bestämma vart lagret skall visas såhär.
<div id="Message"> </div>
7 svar · 307 visningar · startad av fundrusse
Någon som har ett exempel på kod som visar ett div lager när man håller musen över..
Det skall bara komma upp en text på ett bestämt ställe när man håller över en länk..
vill bestämma vart lagret skall visas såhär.
<div id="Message"> </div>
http://www.jojoxx.net/dhtml/examples/desclink.html
Du kanske kan modifiera detta script till nått som du kan använda ;)
mvh icaaq
Mmm det ser ju bra ut..
Precis sånt jag menar..
Men om man vill ha en standard text som alltid skall visas när man inte håller över en länk.
Hur skall det se ut då?
[red]
<span id="desc" style="position: absolute;">Standard text</span>
[/red]
och
[red]
<a href="/perl/index.html" onMouseover="describe('Till Perlguiden')" onMouseout="describe('Standard Värde')">Perl</a>
[/red]
mvh icaaq
Ok.. ett annat problem jag är att när man har <span> inom <center> så blir det ju lite konstigt..
finns det nått bra sätt o centrera lagret?
<tr>
<td width="100%" bgcolor="#EBEBEB" align="center" colspan="2">
<font class="darkred-2"><b> <span id="desc" style="position: absolute;">Välkommen</span></b></font></td>
</tr>
det ligger i en tabell som är 740 bred
o ha jag align="center" så börja ju texten i mitten sen går åt sidan. Så den blir inte centrerad
Eftersom du (eller jag i exemplet) använder position:absolute; så har du åstakommit vad man brukar kalla ett lager. Definitonen på detta är att det är ett löst flytande lager som inte påverkar eller påverkas av det ordinarie sid-flödet. Lagret positioneras (om du inte anger något annat) där du lägger den på sidan, men det kommer inte att påverkas av saker som centrering som ligger utanför själva lagret när du ändrar innehållet. Anledningen till att jag valt ett lager för detta script är för att det är det enda sättet att ändra på innehållet utan att ladda om sidan i Netscape 4.x.
Alternativet är att positionera lagret där du vill ha det. Ta till bredden så att det räcker för det du skall presentera och sedan centrera innehållet varje gång du skriver något till lagret (du kan alltså skicka html till funktionen describe);
describe('<div align=center>hej hopp</div>');