varför fungerar inte detta! den bara släpper förbi mig, trotts att jag skriver olika!
} else if (document.frm.userpassword.value != document.frm.userpassword2.value) {
alert("Fel!");
return false;
}
8 svar · 613 visningar · startad av firstchoice
varför fungerar inte detta! den bara släpper förbi mig, trotts att jag skriver olika!
} else if (document.frm.userpassword.value != document.frm.userpassword2.value) {
alert("Fel!");
return false;
}
Vad står det i första if-satsen då? Körs den satsen så körs ju inte denna iom att du använt "else if".
så här se hela ut!
<SCRIPT>
function validateForm() {
if (document.frm.username.value=="") {
alert("Du måste fylla i ett namn.");
return false;
} else if (document.frm.useremail.value=="") {
alert("Du måste fylla i en E-Mail.");
return false;
} else if (document.frm.userusername.value=="") {
alert("Du måste fylla i ett användarnamn!");
return false;
} else if (document.frm.userpassword.value=="") {
alert("Du måste fylla i ett lösenord!");
return false;
alert("Fel!");
return false;
}
}
</SCRIPT>
Kanske inte riktigt det här svaret du vill ha men jag skulle ha löst det hela lite annorlunda. Jag skulle ha plockat bort "else" i "else if" så att varje if-sats körs. Eventuella felmeddelanden skulle jag ha lagt i en sträng som jag i slutet skriver ut i en alert-box. Så skulle jag ha löst det, men det är ju en smaksak.
det kommer inga felmeddelande!!!
hur hade ni gjort en koll ifall password 1 och password 2 är samma???
skall jag istället göra det i asp-koden?
Ser anropet till javaskript-funktionen från FORM-taggen riktig ut? Får du inga felmeddelanden alls så kan det ju bero på att skriptet inte körs.
Själv så skulle jag ha kollat om lösenorden är lika i ett javaskript.
om jag text hoppar över att skriva namn...så får jag ett fel meddeladen...men just funktionen som kolla passworden funkar ej...den bara går vidare!
Hmm.. så vitt jag kan se fungerar scriptet som det ska.
Man kan alltså inte skriva i två olika lösenord utan det måste vara samma.
Kontrollera felstavningar mm. samt aktivera Visa meddelande om scriptfel i din webbläsare.
pinsamt nog så va det jag som inte var så nogran!
formulärs rutorna hette ej password2 och password2
utan userpassword samt userpassword2 :)