webForumDet fria alternativet

Sätta värde i hidden-field från textlänk?

JavaScript

7 svar · 252 visningar · startad av eMan

Medlem sedan sep. 2000232 inlägg
Frågan#1

Hej!

Undrar om man med hjälp av javascript kan sätta ett värde i ett dolt fält i ett formulär via en textlänk? Om det går skulle jag vara jättetacksam för en liten skriptsnutt som illustrerar hur man bär sig åt eller en länk till någonstans där tekniken redovisas.

Jag har ett antal textlänkar på en sida och beroende på vilken av länkarna man klickar på så vill jag att ett värde fylls i ett dolt fält i formuläret. Idag har jag löst problemet med hjälp av asp och querystrings men då krävs att sidan laddas om vilket jag helst vill undvika då jag har flera värden jag vill lägga in för senare behandling.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

<a href="#" onClick="javascript: document.form1.hiddenfield.value='nytt_varde'">byta värde</a>

där form1 är namnet på den form som textfältet ligger i och hiddenfield är namnet på det fält du vill ändra värdet på.

Stort tack!

fungerar ju alldeles utmärkt och var dessutom väldigt lätt att ändra!

Ett problem till har uppstått i anknytning till ovanstående. Hur gör jag för att skicka samma värde från en iframe till formulärfältet på den sida iframen är inkluderad?

Om det nu går vill säga...

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg
<a href="#" onClick="parent.document.form1.hiddenfield.value='nytt_varde'; return false;">byta värde</a>

Jamen det är ju alldeles strålande!
Stort tack för hjälpen ännu en gång! :i

En fråga till i anslutning till ovanstående, kan man på något sätt även skriva ut värdet som läggs i det dolda fältet i dokumentet (inte visa det i ett input-textfält utan använda typ. document.write)?

Vill alltså både lägga in det i en ett dolt fält och skriva ut det i dokumentet om det är möjligt?

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Med DOM (ie extendet) kan du använda;

<span id="foo"></span> för att positionera stället där du vill skriva ut och sedan använda parent.document.getElementById('foo').innerHTML='Hej hopp'; för att skriva ut.

Helt suveränt! :)

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Nu börjar mitt lilla projekt att se riktigt tilltalande ut!

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)