webForumDet fria alternativet

behöver hjälp ang enklare script

3 svar · 287 visningar · startad av room

roomMedlem sedan mars 2001270 inlägg

Hejsan..

jag har en Dropdown med olika Options som ser ut som de här exemplen:

<option min="100" page="jularr.htm" value="Jularrangemang">Jularrangemang</option>
<option min="100" page="kondo.htm" value="Kondoleans">Kondoleans</option>

Sedan har jag ett script på en länk med OnClick som ser ut så här:

<a href="#" onClick="top.location.href=document.form1.arrangemang.options[document.form1.arrangemang.selectedIndex].page" class="lank">SE EXEMPEL</a>

Det fungerar jättebra i nyare versioner av webbläsare, men i IE4 händer ingenting när man klickar på länken. Någon som vet hur man kan lösa det?

Tacksam för svar,

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

min och page är inte giltiga option attribut i hmtl.

<option value="jularr.htm">Jularrangemang</option>
<option value="kondo.htm">Kondoleans</option>

...

<a href="#" onClick="top.location.href=document.form1.arrangemang.options[document.form1.arrangemang.selectedIndex].value" class="lank">SE EXEMPEL</a>
roomMedlem sedan mars 2001270 inlägg

Jo precis, men dels så funkar det i nyare webbläsare och dels så måste jag ha flera attribut för att det ska fungera. Finns det något annat sätt att lösa det på? Jag använder value till en annan grej på sidan som "tar hand" om formuläret. Och min använder jag till ytterligare en annan grej, och konstigt nog så verkar det fungera.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

När du säger "nyare webbläsare" antar jag att du syftar på Internet Explorer enbart. IE är väldigt förlåtande vad det gäller felaktig kod och gör sitt yttersta för att tolka koden så "smart" som möjligt. Testar du det i Mozilla som är precis lika ny, men mycket striktare vad det gäller icke-standardiserad kod så fungerar det inte. Alltså, bara för att det fungerar i den marknadsledande webbläsaren är det kanske inget att sträva efter att köra "påhittad" kod :).

Det aktuella problemet kan du komma runt genom att definiera en array med alla sidor som du sedan använder utifrån valt index;

<script language="JavaScript type="text/javascript">
var minaURLer=new Array("jularr.htm","kondo.htm");
</script>

...och...

<a href="#" onClick="top.location.href=minaURLer[document.form1.arrangemang.selectedIndex]" class="lank">SE EXEMPEL</a>
132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.ca5a5675
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)