Hej, har frågat förut, men nu frågar jag igen. Har lånat ett skript med tre dropdownboxar http://javascript.internet.com/forms/dropdown-box-population.html, som jag har modifierat för att passa mina behov
, men nu är det så att jag vill få ut värdet/datat från respektive box, för att ev skicka till en annan sida eller som i mitt fall så ska värdena skickas med Cookie för senare bruk..
Jag får ut värdet från den första så här: document.myChoices.firstChoice[document.myChoices.firstChoice.selectedIndex].text;
men får inte till det för de två andra!!
Kan nån hjälpa mig??
Värde från dropdownbox?
6 svar · 209 visningar · startad av uffe34
De andra heter logiskt nog secondChoice och thirdChoice. Alltså för att presentera vald listpoststext för vardera lista;
<a href="#" onClick="alert(document.myChoices.firstChoice[document.myChoices.firstChoice.selectedIndex].text)">Visa värde från lista 1</a>
<a href="#" onClick="alert(document.myChoices.secondChoice[document.myChoices.secondChoice.selectedIndex].text)">Visa värde från lista 2</a>
<a href="#" onClick="alert(document.myChoices.thirdChoice[document.myChoices.thirdChoice.selectedIndex].text)">Visa värde från lista 3</a>
Hmm, det verkar som om länken inte fungerade...
http://javascript.internet.com/forms/dropdown-box-population.html
Det är lugnt, det var bara ett komma "," för mycket. Svaret gället fortfarande.
Tackar, men jag har försökt med dessa förut, men inte fått det att fungera, får det inte nu heller??
Det är möjligt att du har något fel på sidan (fel-formaterad html), exempelvis en saknad </form> tagg eller nesting-fel (att taggarna avslutas i fel ordning). Det måste dock finnas något i listan för att det skall gå att läsa texten från den. En lista utan val går alltså inte att hämta text från (av uppenbara skäl). Jag bifogar en exempelsida som även inkluderar koll mot 0-stora listor.
Man tackar och bockar, nu har jag faktiskt fått det att fungera. Det var bara ett skitfel, men det är ju dom som är svåra att hitta!!
Tack igen..