icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Jag har en sida med två stycken text inputs (användarnamn, lösenord) med dessa skulle jag vilja göra följande.
1. jag skulle vilja behålla fokusen på användarnamnet, även om man råkar klicka på sidan. Fastän jag vill ju ändå kunna ha focus på lösenordet.....om nån fattar vad jag menar ;)
2. Sen skulle jag om man trycker på enter när man är i lösenordet så ska man submita sidan.....om nån fattar vad jag menar ;)
Går detta att lösa?
mvh icaaq
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Typ;
<script>var myTimer=false;</script>
<form name="myForm" action="something.asp" method="post">
Username: <input type="text" name="username" onBlur="myTimer=setTimeout('document.myForm.username.focus();',100);"><br>
Password: <input type="password" name="password" onFocus="clearTimeout(myTimer);"><br>
<input type="submit" value="Skicka">
</form>
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Tack det funkar......men jag vill skippa knappen ;)
Det är väll nått med onSubmit i form-taggen.....eller är jag ute och äter tårta?
mvh icaaq
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Och nu när jag testat lite så går det ju inte att skriva en ny adress i adress-fältet, då inputen fokuseras hela tiden......
hmmm går det att lösa tro :OO
mvh icaaq
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Du kan kladda runt med onKeyup, kolla vilket tangent som tryckes och avgöra om formuläret skall skickas, men det enklaste är att sätta style="width:0px;height:0px;" på submit-knappen och låta den ligga.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg ok.....men mitt andra problem kvarstår....nått du kan lösa måntro?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Du kan ju göra på detta sätt;
<body onfocus="document.myForm.username.focus();">
Username: <input type="text" name="username"><br>
Password: <input type="password" name="password"><br>
<input type="submit" value="Skicka">
</form>
Men då tillåter du även att andra element på sidan fokuseras.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Jojoxx skrev:
Du kan kladda runt med onKeyup, kolla vilket tangent som tryckes och avgöra om formuläret skall skickas, men det enklaste är att sätta style="width:0px;height:0px;" på submit-knappen och låta den ligga.
Då knappen syns i NS så vill jag testa detta med onKeyUp, så då lyder frågan:
Hur fixar jag så att formuläret submitas vid enter tryck?
mvh icaaq
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg <script language="JavaScript" type="text/javascript">
if (document.layers){
document.captureEvents(Event.KEYUP)
document.onkeyup = NSKeyUp
}
function NSKeyUp(event){
if(event.which==13){ document.myForm.submit(); }
}
</script>
Username: <input type="text" name="username"><br>
Password: <input type="password" name="password" onkeyup="if(!document.layers&&event.keyCode==13){ this.form.submit(); }"><br>
</form>
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Det funkar men det blir ett "biomp" ljud...
Är det nått som man kan göra nått åt ........annars kan jag leva med det :)
mvh icaaq
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg <r>i</r>caaq, nej inte utan en submit-knapp.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Det var ju endast i IE som "boimp" kom så........
BTW it´s icaaq