webForumDet fria alternativet

"back" i webbläsaren

8 svar · 236 visningar · startad av Thomasa

ThomasaMedlem sedan aug. 2002365 inlägg

kan man styra så att när användaren klickar på "backknappen" så ska han/hon komma till t.ex. entre.asp istället för en sidan som jag har kört en Response.Redirect ifrån..

Problemet är alltså att användaren klickar på en länk som skickar han till en sida där det känns av vad det var för meny han kom ifrån och vidarebefodrar sedan till rätt sida.

det är även script som bryter sig ur det gamla framesetet och bygger upp det nya efteråt.., kanske det kan störa?

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

Det du kan göra är att skriva:
<a href="javascript:history.go(-2)">Tillbaka</a>
Alltså du skickas tillbaka två sidor istället för en.
(om det kan vara till någon hjälp) Kör du med ASP eller liknande så går det ju att göra lite smidigare lösningar på detta.

hej, ja det går ju och det har jag löst..,men problemet är när användaren klickar på backknappen i webbläsaren..

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Du får se till att asp-sidan inte cacheas (du kan söka i asp-forumet), och på asp-sidan kontrollera vad som ska hända.

mvh,

tackar för tipset! jag ska kolla på en gång :)

inte bra..

hej igen.., det ville sig inte.., jag provade flera av de cahcegrejjerna jag hittade men ingen utförde vad jag ville..

det funkar så att jag från ett frameset på entresidan länkar till denna sida:

[url]http://localhost/web/frameset.asp?topnumber=2&marketid=86&menuid=1191&prod=true[/url]

Frameset.asp ser i sin tur ut såhär: (den har ett script som bryter sig ur framen, är det de som kan ställa till det??)

<%
Response.Buffer=true
%>
<html>
<head>
<%
If Request.Querystring("top") <> "true" then
%>
<script>
if (parent.frames.length > 0) {
    parent.location.href = self.document.location
}
</script>
<%
End If
%>
</head>
<frameset rows="132,*" border="0" framespacing="0" frameborder="NO">
	<frame src="meny.asp?topnumber=<%=request.querystring("topnumber")%>&marketid=<%=request.querystring("marketid")%>" name="meny" scrolling="NO" noresize>
	<frameset cols="767,*" border="0" framespacing="0" frameborder="NO">
<%
If request.querystring("previous") = "search.asp" then
	%>
		<frame src="search.asp?topnumber=<%=request.querystring("topnumber")%>&marketid=<%=Request.Querystring("marketid")%>&search=<%=Request.Form("search")%>" name="main" scrolling="AUTO" noresize>
	<%

Else

If request.querystring("newsf") = "true" then
		%>	
		<frame src="show_page.asp?topnumber=<%=request.querystring("topnumber")%>&pageid=<%=request.querystring("pageid")%>" name="main" scrolling="AUTO" noresize>
		<%
	Else

If request.querystring("news") = "true" then
			%>
			<frame src="show_news.asp?topnumber=<%=request.querystring("topnumber")%>&news=true&menuid=<%=request.querystring("menuid")%>" name="main" scrolling="AUTO" noresize>
			<%
		elseif request.querystring("distr") = "true" then
			%>
			<frame src="show_distr.asp?topnumber=<%=request.querystring("topnumber")%>&distr=true&menuid=<%=request.querystring("menuid")%>" name="main" scrolling="AUTO" noresize>
			<%
		else
			%>
			<frame src="show_menu.asp?topnumber=<%=request.querystring("topnumber")%>&menuid=<%=request.querystring("menuid")%>" name="main" scrolling="AUTO" noresize>
			<%
		End If

End If

End If
%>
	<frame src="blank.html" name="meny" scrolling="NO" noresize>
	</frameset><noframes></noframes>

<noframes>

det funkar bra och det kommer ett nytt frameset, men när jag sen tar back i webbläsaren i det nya framesetet så går den inte tillbaka till förstasidan, entre.asp utan "laddar om" den befintliga..

varför?

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

måste du inte använda target="" om du kör frames? eller vad har jag missat?

icaaqMedlem sedan okt. 20004 910 inlägg

Du kan ju kolla var besökaren kom ifrån och på det viset "redirecta"[/] dem till rätt ställe.

[red]
strUrl = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
If strUrl <> "den sida man ska komma ifrån" Then Response.Redirect "entry.asp"
[/red]

nått sånt kanske?

mvh icaaq

voigtann1: jag behöver ingen target eftersom jag bygger upp ett helt nytt frameset.

icaaq: det är inte omöjligt att det funkar.., ska prova..

Genererad på 373 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb