webForumDet fria alternativet

känna av musen

12 svar · 252 visningar · startad av Thomasa

ThomasaMedlem sedan aug. 2002351 inlägg

Nån som vet om det går att känna av om muspekaren lämmnat aktuell frame eller gått ner ex. förbi 130 px. i lodrätt led?

tacksam för hjälp.. :)

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag förstår inte varför du vill använda frames då detta inte längre finns med i XHTML, eller html-strict (jag kan ha fel). Men på den sidan som ligger i framen lägger du till detta i body-taggen:

onMouseout="din_funktion()"

Den reagerar när musen förs utanför den sidan som har det i body.

Denna reagerar när musen är exakt på 130px (även när musen förs tillbaka till ett mindre värde än 130px):

<script type="text/JavaScript">
function down_there()
{
if (event.y==130)
{
alert(event.y)
}
}

</script>

Nör muspekaren är längre ned än 130px reagerar denna, men den gör ingenting när du är under 130px.

<script type="text/JavaScript">
function down_there()
{
if (event.y>129)
{
alert(event.y)
}
}

</script>

Detta skall finnas i bodytaggen:

onMousemove="down_there()"

[r]Det har aldrig funnits fel i koden, jag lovar, den som såg eventuella fel var blind :r :p [/r]

hej!

tackar och bockar så mycket för hjälpen :) ska prova om det funkar men det gör det säkert!

Varför jag använder frames behöver jag kanske inte svara på?
Även om det nu ska ha tagits bort från standarden så finns det väl ingen ny ersättning med samma funktion?

Man brukar använda en vanlig meny bara som man lägger på alla sidor allt som oftast. annars så kan man ju ha ett "flytande" menyfönster, men det är inte speciellt snyggt.

Använd en inkluderat menyfil på varje sida istället, mycket bättre

Thomasa skrev:

hej!

tackar och bockar så mycket för hjälpen :) ska prova om det funkar men det gör det säkert!

Varför jag använder frames behöver jag kanske inte svara på?
Även om det nu ska ha tagits bort från standarden så finns det väl ingen ny ersättning med samma funktion?

jag anser personligen att det är bättre om man slipper ladda om menyn bara för att man byter sida.. det är ganska modigt att kunna utala sig om vad som är bättre utan att ens sett sidan?

det fungerade förresten mycket bra det du skrev tidigare, tack igen :)

Jag talar bara om hur det normalt är snyggast att göra, och du har rätt i att jag dömmer utan någontnig på benen, länk kanske?

Det som är bra med att inkludera filen är at man alltid har en aktuell bild på var man är, förstår du hur jag menar?

MEn så länge Microsoft använder ramar på sina refernssidor skulle jag nog inte tro att det är något större problem egentligen

nej precis :) jag kan tyvärr inte lägga ut en länk förän vi levererat till kund.. inte mitt påhitt nått typ av avtal.. :/ men så fort det är klart ska du få titta..

Okej....mys. Men vad säger kunden om ramar då?

kunden snackar inte så mycket ramar om vi säger så.., kunden snackar mer "det ser bra ut..", "det där borde väl funka så istället.." osv de ser mer på helheten än tekniken.. (vilket är ganaska bra)

Okej....får du avslöja vilken bransch kunden är i? Så man har lite koll på vad det rör sig om?

då går det att lista ut vilken kund det är genom att titta på vår webb som är länkad i min profil så tyvärr.., men du får veta sen så kan vi prata vidare om det.. :)

företag

http://liko.baren.nu/web/frameset.asp?topnumber=2&marketid=86&menuid=1191&prod=true

Där är länken om du ville se vem sidan var till!

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)