webForumDet fria alternativet

Referensverk till Layer?

8 svar · 310 visningar · startad av mattiasnordin

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Var kan man läsa mer om Layer och vilka webläsare stödjer detta?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Om vi pratar om elementet <layer> så är det bara Netscape 4.x som stödjer det. Men jag antar att det är vad som i vardagligt tal benämns som lager du menar. Detta stöds av IE4+, Netscape4+, Mozilla, Opera (vet inte exakt från vilken version, men med tanke på deras DOM-stöd vet de nog knappt det själva :)) och webbläsare som bygger på någon av de nämnda.

Vad är DOM stöd?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du får nog förtydliga dig lite. Vad menar du med "Layer" och vad har det med "JavaScript, DHTML" att göra?

Jag fick för mig att det fanns något sätt att arbeta i lager (som i photoshop) på en websida.

Det jag är ute efter är att lägga en bild nere i höger hörn i webläsaren. Text ska kunna skrollas under bilden. Jag använder gärna javascript om det är möjligt att använda det...

Söker man på layers på detta forum får man en massa träffar. Men det finns inte mycket konkret som man kan lära sig av om man inte har några bakgrundskunskaper inom just lagerhantering. Jag har även sökt på devguru.com och blir inte direkt klokare där... :r

Ett "lager" är helt vanlig CSS som du lägger på t.ex. en <div>-tagg:

<div id="lager" style="position:absolute; width: 100px; height: 100px; left: 100px; top: 100px;">Innehåll</div>

Ja, jippie... nu är jag på g ;)

Går det att lägga en bild över tex en scrollbar eller vad är det som är de yttre gränserna?

Det finns inga yttre gränser. Du kan lägga lagret utanför skärmen om det är så men den kommer aldrig hamna ovanför skrollen.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

mattiasnordin skrev:

Vad är DOM stöd?

Jag är lite lat och länkar till beskrivningen. Titta även på exemplet watermark, tror det är vad du är ute efter.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)