webForumDet fria alternativet

Två frågor

3 svar · 169 visningar · startad av Jamppi

JamppiMedlem sedan apr. 2001463 inlägg

Well, nu är det ju så att alla inte är så haj på sådana här saker, men då finns det ju som tur Wf...

Fråga ett:

Hur skall jag gå tillväga om jag vill bli av med allt bjäfs, dvs 'toolbar' 'address field' och 'statusbar' på en hemsida.
Sakerna ska vara borta på en gång när jag öppnar sidan.

Fråga två:

Kan jag, och i så fall hur, göra detta:
Jag skulle vilja på något sätt göra en liten 'index' sida, som automatiskt tittar vad som finns i just den mappen sidan ligger i, och sedan gör en vy av det, typ utforskaren.
Filerna ska sedan kunna öppnas genom browsern.
Detta är menat till en intranät-sida.

Tack på förhand...

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
  1. Du menar så här?

2. Nope. Eller njae i alla fall. JavaScript kan inte läsa filer eller katalogstruktur på servern. Däremot finns det en funktion som kallas "directory browsing" i de flesta webbservrar som gör att ifall default-dokumentet (ex. index.html) inte finns i en katalog och man knappar in adressen till katalogen så genereras automatiskt en fillista av servern i html-format och skickas till användaren. Detta har dock inget med JavaScript och göra, och du har ingen möjlighet att modifiera denna sida eftersom den är automatiskt genererad (ifall du inte har tillgång till dessa funktioner på servern så klart). Alternativet som kanske är mer aktuellt är server-side script (ASP, PGP, Perl, etc.).

JamppiMedlem sedan apr. 2001463 inlägg
  1. Ja nästan, kan jag på något sätt skippa själva "öppna i nytt fönster" grejen?

2. Ah, får väl ta och titta på ASP, PHP eller Perl då... Tack i alla fall...

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jamppi skrev:

1. Ja nästan, kan jag på något sätt skippa själva "öppna i nytt fönster" grejen?

Du menar at du vil ha den laddad när sdan inna laddas?

lägg bara in det som ligger i onClick-eventet i ett onLoad-event i body-taggen:

<body onLoad="det_som_stod_i_onclick_på_jojoxx_sida">
133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)