webForumDet fria alternativet

Trixa om lite i funktion...

14 svar · 319 visningar · startad av trexter.com

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 196 inlägg
<script language="JavaScript"> 
function popUp() { 
open("other/oldpolls.asp" , "POPUP" , "scrollbars=yes,toolbar=no,width=365,height=400,left=400,top=300"); 
} 
</script>

Kan jag göra om denna koden på något sätt så att adressen, bredden och höjden blir dynamiska genom inskickade parametrar?

Hade det varit VBScript hade det inte varit några problem... men nu är det JavaScript!

:)

icaaqMedlem sedan okt. 20004 910 inlägg

Du kan ju lägga in värden med <%=värde%> eller så lägger du allt i en Response.Write......

[red]
With Response
     .Write "<script language="JavaScript">" &vbCrLf
     .Write "function popUp() { "&vbCrLf
     .Write "open("""&strUrl&""" , ""POPUP"" , "" scrollbars=yes,toolbar=no,width="&intWidth&",height="&intHeight&",left=400,top=300"");" &vbCrLf 
     .Write "}" &vbCrLf 
     .Write "</script>" &vbCrLf
End With
[/red]

Jo...

...men jag vill inte blanda in något serverspråk. Bara JavScript!

icaaqMedlem sedan okt. 20004 910 inlägg

ok...missuppfattade dig :r

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Det här borde fungera:

function popUp(intWidth, intHeight) { 
window.open("other/oldpolls.asp" , "POPUP" , "scrollbars=yes,toolbar=no,width="+intWidth+",height="+intHeight+",left=400,top=300"); 
} 
</script>

Då är det bara att slänga med bredd höjd när du kallar på funktionen.

Du kan bryta ut allt ur koden om du vill, och skicka med till funktionen istället.

mvh,

Ok, så knepet är alltså att man i JavaScript alltid använder '+' för att infoga variabler men i VBScript '&'. Korrekt?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

I JavaScript används + (additionstecknet :o ) för att konkatenera också, ja. :)

Mvh,

@nders, vad gör jag för fel här?

<a href=""javascript:popUp(other/oldpolls.asp, 365, 400)"" class=""inbakadlank""/>
function popUp(adress, bredd, hojd) { 
open("+adress+" , "POPUP" , "scrollbars=yes,toolbar=no,width="+bredd+",height=+hojd+,left=400,top=300"); 
} 
</script>

"other är oidentifierat"

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

prova med enkelfnuttar
<a href="java script:popUp('other/oldpolls.asp', 365, 400)" class=""inbakadlank""/>

så går det nog bättre

colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg

-/red/- kolla längre ner

Man kunde visst sätta ' runt adressen. Inget felmeddelande men koden visar adressen:

+adress+

trexter.com skrev:

@nders, vad gör jag för fel här?

<a href=""javascript:popUp(other/oldpolls.asp, 365, 400)"" class=""inbakadlank""/>
function popUp(adress, bredd, hojd) { 
open("+adress+" , "POPUP" , "scrollbars=yes,toolbar=no,width="+bredd+",height=+hojd+,left=400,top=300"); 
} 
</script>

"other är oidentifierat"

Rikta inte en fråga direkt till en medlem tack, det finns fler än han som kan svara, men du kanske inte är intresserad av andras svar vad vet jag? Och varför alla mellanslag?

<a href="javascript://" onclick="popUp('other/oldpolls.asp',365,400)" class="inbakadlank"></a>
function popUp(adress,bredd,hojd) { 
open(adress, "POPUP" , "scrollbars=yes,toolbar=no,width="+bredd+",height="+hojd+",left=400,top=300"); 
} 
</script>

colione skrev:

Rikta inte en fråga direkt till en medlem tack, det finns fler än han som kan svara, men du kansjke inte är intresserad av andras svar vad vet jag? Oah varför alla mellanslag?

Jo då, visst kan vem som helst få svara men jag kände att det inte var så hiskeligt ologiskt att fråga @nders eftersom han hjälpte mig med första delen av problemet. Jag ber om ursäkt och försäkrar att det inte ska inträffa igen men jag förstår ändå inte varför du inte kunde ha sett genom fingrarna och svarit ändå, utan kommentarer, eller om du velat, låta bli att svara.
Hur som helst, jag ber om ursäkt.

Mellanslagen använder jag för att koden ska bli mer lättläst. En smaksak, skulle jag vilja påstå.

Tack för koden!

trexter.com skrev:

Jo då, visst kan vem som helst få svara men jag kände att det inte var så hiskeligt ologiskt att fråga @nders eftersom han hjälpte mig med första delen av problemet. Jag ber om ursäkt och försäkrar att det inte ska inträffa igen men jag förstår ändå inte varför du inte kunde ha sett genom fingrarna och svarit ändå, utan kommentarer, eller om du velat, låta bli att svara.

Mycket möjligt att det var logiskt, men frågor riktade till en medlem görs bäst via PM eller Mail.
Varför jag inte kunde se mellan fingrarna? Ja du hade väl fömodligen gjort det igen då ju! ;) :p

knappast ;)

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb