roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg Hej,
Jag letar efter ett bra alternativ till funktionerna escape/unescape. Dessa verkar inte ta med riktigt alla tecken har jag upptäckt och vill ha något som verkligen kodar/dekodar alla tecken för att kunna skicka via olika kanaler som formulär, querystring osv...
PS! Jag utbyter data mellan Javascript och VBScript, det är därför jag måste ha denna funktion.
Tack på förhand!
Mvh
/Roberth
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Hmm... visst kan du skriva en egen funktion, men vilka tecken gäller det?
roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg Ganska många som jag förlorar, exempel är ASCII tecknet som linefeed osv, eller snarare kodning och avkodning går snett så den feltolkar vissa ASCII (gömda som linefeed) tecken.
Det viktigaste för mig vore en metod att flytta textfiler som ren rå text eller rå html filer mellan Javascript (klientsidan) och VBScript (serversidan) utan att något i datan går förlorat.
Mvh
/Roberth
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg De webbläsare jag har tillgång att prova med på denna burk (IE 6.0, Netscape 4.08 och Mozilla 1.0) klarar samtliga att escape'a och unscape'a \n, ASCII 10
alert(escape("a\nb"));
alert(unescape("a%0Ab"));
Är det en text-fil kan ju sedan klienten och servern tolka radbrytning olika beroende på vad det är för system: Win=CR/LF, Mac=CR, *nix(Amiga)=LF
Men kan du använda ett POST formulär istället för GET är det ju bättre eftersom GET (skicka som del av URL'en) är längdbegränsad mycket mer än POST.
roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg Det är Windows NT i båda hållen och det försvinner linefeeds, det är helt säkert. Det är därför jag letar efter alternativ... Det är ganska stora textstycken jag pratar om och jag kör redan med POST.
Mvh
/Roberth
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Kör du post behöver du inte fundera på escape/unscape. Stoppa ditt data i ett (gömt) formulärsfält och skicka det. Lika säkert som ett brev på posten :) Har aldrig haft några problem med det (inkl. radbrytningar)
roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg Tyvärr är det så att jag måste "koda" texten/htmltexten för att den ska gå båda vägarna. Dvs från VBScript färdas den genom en VBScript variabel och där måste man koda den annars kan språket feltolka vissa tecken, sen däremot från Javascript är inte det största problemet.
Mvh
/Roberth