webForumDet fria alternativet

MSHTML radbrytningsproblem

3 svar · 195 visningar · startad av roxpace

roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg

Hej,

Har ett besvärligt problem med en redigerare jag har skapat med hjälp av MSHTML, kod som jag lägger in till dess buffer ger MSHTML automatiskt extra radbrytningar ibland.

Jag fattar varken varför och hur jag ska bli av med det, jag måste ha en pålitligt skapad HTML kod. Om någon har en enda aning så svära gära. Jag uppskattar alla typer av svar :)

Mvh
/Roberth

MorphMedlem sedan juli 2000534 inlägg

kod som jag lägger in till dess buffer ger MSHTML automatiskt extra radbrytningar ibland.

Hur gör du detta? Kod?

Är det MSHTML på en webbsida eller i ett fristående program? Är det <br>-element eller <p>-element eller syns bara radbrytningarna i "grafiskt" läge?

roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg

Nej det är helt skrivet med Javascript för IE med lite VBScript vilket inte ska påverka.

Att ta med all exempelkod skulle bli väldigt mycket, om det är någon speciell del du vill se så kan jag trolla fram den givetvis ;)

Problemet är egentligen enkelt, jag vill helt enkelt inte att IE/MSHTML ska automatiskt röra vissa delar av HTML kode, den måste vara statisk och jag fattar inte hur jag ska göra det.

MSHTML är så väldigt dåligt dokumenterat och jag skulle gärna behöva några bra tips om just detta med att stänga av automatisk modifiering som MSHTML tydligen gör på koden, vilket mest är radbrytningar ( \n ) osv.... ;)

Mvh
/Roberth

MorphMedlem sedan juli 2000534 inlägg

Det jag menade är hur det går till när du "lägger in kod till dess buffer". Får du radbrytningar även när du skriver in text manuellt eller bara när du lägger till kod genom JavaScript?

Det största "problemet" med MSHTML, förutom den kryptiska och bristfälliga dokumentationen, är att det är väldigt primitivt. Mycket lämnas till JavaScript-programmeraren, särskilt om man jämför med Microsofts tidigare redigeringskomponent DEC.

Enligt min erfarenhet är det oftast lättast och effektivast att se till att det ser grafiskt bra ut för användaren när han arbetar med editorn och sedan fixa koden på serversidan innan man sparar den.

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)