Hej!
Skulle behöva hjälp med ett script för kontrollering av formulär. Jag har sökt och hittat massor men inte ett sådant script som jag behöver. Det jag behöver är ett script som kollar att fältet inte tomt. Det script jag har idag kollar detta så länge man inte bara har gjort ett mellanslag, detta tar den tydligen som ett tecken/värde. Hur fixar man detta. Min kod just nu ser ut såhär:
function Check_Submit_Forum() {
if (document.Forum.PostTitle.value.length == 0)
{
alert('Titel fältet får ej vara tomt!');
document.Forum.PostTitle.focus();
return false;
}
if (document.Forum.PostContents.value.length == 0)
{
alert('Meddelande fältet får ej vara tomt!');
document.Forum.PostContents.focus();
return false;
}
}
Tack på förhand :-)
PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg Du kan ju alltid sätta gränsen på hur många tecken det minst måste vara, i detta exempel: mer än 2 tecken.
function Check_Submit_Forum() {
if (document.Forum.PostTitle.value.length < 2) {
document.Forum.PostTitle.focus();
return false;
}
if (document.Forum.PostContents.value.length < 2) {
alert('Meddelande fältet får ej vara tomt!');
document.Forum.PostContents.focus();
return false;
}
}
Jo, men om man gör två stycken mellanslag då?!
PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg ..sätt så man behöver skriva minst 3 tecken. ;)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Du kan använda;
if (document.Forum.PostTitle.value.replace(/\s/g,"")==""){
osv.
Åh, tackar!
Men hur funkar det? Kan man göra mellanslag i "titlen" så som koden är skriven (sorry, är lite dum i huvudet)?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg replace(/\s/g,"") tar bort alla "white-spaces" (bl.a. mellanslag) och jämför om resultatet blir "" (alltså det fanns bara mellanslag i strängen). replace påverkar dock inte orginal-variabeln ifall det inte sker tillsammans med en tilldelning. Prova får du se :)
TACK!
Det funkade utmärkt. Ett stort TACK för hjälpen :-)