mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg
Detta fungerar nästan, men jag behöver stoppa in ett return false någonstans (eller något liknande) - vet bara inte var...
<a href="javascript:if (document.getElementsByTagName){var obj = document.getElementsByTagName('a');{for(i=0;i<obj.length;i++){obj[i].style.background = 'yellow';}}}";>gula</a>
Koden färgar alltså alla länkar på sidan gula - i mozilla fägas de gula sedan hoppar webbläsaren till en ny sida...
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Använd inte href utan onClick, så här;
<a href="#" onClick="Lite_JavaScript_kod; return false;">
mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg
Tack för hjälpen, men det inte riktigt det jag var ute efter eftersom jag vill skapa en bookmarklet, jag löste det med void istället:
<a href="javascript:void(obj=document.getElementsByTagName('a'));for(i=0;i<obj.length;i++){void(obj[i].style.background='yellow')}">gula länkar</a>
Marcus EMedlem sedan maj 20021 294 inlägg
För JavaScript-länkar finns tre sätt:
<a href="javascript:alert('hej');">länk</a>
<span onclick="alert('hej');">Span</span>
<a href="#" onclick="alert('hej');">#-länk</a>
Alla fungerar bra, utom den sista som ger en oönskad effekt. Koden körs OCH sidan rullar upp så långt som möjligt. Om inte det är avsikten, ska aldrig <a href="#"> användas.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Alla fungerar bra, utom den sista som ger en oönskad effekt. Koden körs OCH sidan rullar upp så långt som möjligt. Om inte det är avsikten, ska aldrig <a href="#"> användas.
Nejdå. Lägg bara till return false; sist i onClick så aktiveras inte länken. <a> är att föredra om du bibehålla funktionalliteten även i äldre webbläsare (Netscape 4.x).
Att använda onClick istället för JavaScript: i href kan vara önskvärt om du vill unvika felmeddelande i icke JavaScript-enable'ade webbläsare som försöker att ladda URL'en JavaScript:osv.