webForumDet fria alternativet

z-index-problem i Mozilla (iframe+div)

3 svar · 286 visningar · startad av @nders

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Hej!

Jag har nu slitit mitt hår likt julaftonsmatadoren, då jag inte riktigt får till 'mina' grejer i Mozilla. Jag har ett lager (<div>), och en iframe. Båda visas korrekt. Men, oberoende av vilket z-index jag ger i-framen så störs mitt div-lager så man inte kan markera text i det. Har jag dessutom ett formulär där, kan man skriva i textrutorna lite grann, men inget syns.

Jag blir inte riktigt klok på detta.

Jag skrev lite grann bara för att testa:

<div id="div2" style="position:absolute; left:0px; top:0px; width:680; height:415; z-index:42; visibility: show">
	Här är bara en text.
</div>

<iframe src="test.html" name="test1" id="test1" width="500" height="500" scrolling="auto" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" style="visibility: hidden; position: absolute; top: 0px; z-index: 41; left: 0px"></iframe>

Några idéer på hur jag ska bära mig åt för att kunna använda båda lagren?

Tack på förhand,

mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg

Varför ska du placera iframen på exakt samma ställe som div?

Men om du vill ha det så bör du använda display:none istället för visibility: hidden. Då ska problemen som du har vara borta.

mikkeX skrev:

Varför ska du placera iframen på exakt samma ställe som div?

Det är ett befintligt, Mozillahatande, system, som jag håller på och modifierar så man åtminstone ska kunna använda webbläsaren för beställning. Jag har en pytteliten kundvagn, där man ser vad man har. Där finns en knapp för att visa hela kundvagnen, för att förändra innehåll i den, osv. Det är i-framen, som ligger gömd över huvudframen.

Tack för tipset om display:none, jag testar! :-)

Mvh,

Det funkar utmärkt, tack så mycket för hjälpen! :D

Mvh,

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb