uffe34Medlem sedan aug. 200214 inlägg
Hej, har lite problem med variabler från javascriptvariabler till php-variabler..
Läser in en hel cookie till en variabel i javascript med mellanslag emallan varje ord/data.
var strang = testArray[1]; // Lägger in hela cookien till en strängvariabel...
sedan i php:
</SCRIPT>
// lägger in strängen från strang till $phpvar....
$phpvar = '<script language='javaScript'>document.write(strang);</script>'
// skriver ut strängen från javascriptet!!!
20020815 11 12 martin 20020515 12 3 semester
// här bara en teststräng..... till $phpvar2
$phpvar2= "Undrar om det här funkar då ?";
//splittar strängen/strängarna vid varje mellanslag!
$phparr = explode(" ",$phpvar);
$phparr2 = explode(" ",$phpvar2);
echo "$phparr[1]<BR>";
echo $phparr2[1];
//utskriften blir......
language --------> borde bli 11
om --------> blir rätt!!
Förstår inte det här!!!
Hjälp....
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Du har glömt bort att JavaScript körs i surfarens webbläsare medans php körs på servern.
$phpvar = "<script language='javaScript'>document.write(strang);</script>";
$phparr = explode(" ",$phpvar);
echo "$phparr[1]";
Resultatet blir då mycket riktigt "language..." eftersom "<script language='javaScript'>document.write(strang);</script> ses som en enda lång text-sträng av php, varken mer eller mindre. Hur en webbläsare skulle tolka samma textmassa spelar ingen roll.
uffe34Medlem sedan aug. 200214 inlägg
Tack för svaret, men har du någon ide hur jag ska lösa det då!
Ska jag splitta i javascriptet före innan jag jag lägger in till php variablerna!! Tyckte det skulle vara lättare att göra på det här viset.. Data ska ner till php variablerna, på ett eller annat sätt..
Uffe34...
UrMeMedlem sedan apr. 2001797 inlägg
Varför gör du inte cookie saken i php också? då tycker jag det verkar bli lättare :)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
uffe34:
Vilken som är den bästa lösningen beror på vad du skall använda datat till, men generellt kan man säga att du kan inte "flytta" variabler direkt från ett JavaScript till en php-kod (fortsätt läs innan du säger "men..." :)). En enkla anledningen är att php-koden körst först, resultatet skickas sedan till webbläsaren där e.v. JavaScript-kod körs. Det är som piff och puff som sitter i båten och blåser på seglet för att få båten att gå framåt :) Enda sättet att få data från JavaScript till php är som UrMe säger att spara datat i en cookie från JavaScriptet, nästa gång sidan anropas kan du då läsa kakan från PHP, eller så kan du posta datat i ett formulär som du skickar till en php-sida där du läser av formulärsdatat.