hur gör man för att hämta upplösningen på skärmen?
hämta upplösningen
15 svar · 372 visningar · startad av netfeed
fel postat
kan någon moderator lägga detta på php forumet?
Snarare JavaScript... :)
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
alert("Upplösning: "+screen.width+"x"+screen.height);
</script>
jamen jag vill inte ha det i javascirpt om det går...
Det går inte utan JavaScript. CSS/HTML har ingen funktionalitet för att hämta data från klienten.
ok, lästa att det var PHP du ville ha men det går inte där heller eftersom PHP körs på servern och har aldrig kontakt med klienten.
/Viktor
man borde ju visst kunna hämta upplösningen då du kan hämnta vilken browser som används hoss användaren
tor/erik kan någon flytta tack?
Då får det bli en flytt till Javascript, DHTML. ;)
Det kan kanske ge några svar:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=15111
Visst du kan kolla vilken webbläsare som hämtar en sida - men upplösning som webbläsaren arbetar i skickas inte till servern - därför kan du bara läsa av upplösningen lokalt i webbläsaren - däremot kan du spara upplösningen i en cookie med hjälp av javascript och sedan skicka det till php.
Jag har följande lilla skript på min index sida:
Först ett litet javascript:
<script type="text/javascript">
sHeight = screen.height;
sWidth = screen.width;
bitDepth = screen.colorDepth;
document.cookie = "sHeight=" + sHeight + ";";
document.cookie = "sWidth=" + sWidth + ";";
document.cookie = "bitDepth=" + bitDepth + ";";
</script>
Och så efter det lite php:
<?php
if ($sHeight)
{
$filnamn="stats/stats.txt";
$fil =fopen($filnamn, "a+");
$las_filen = fread($fil, filesize($filnamn));
$skriv_filen = fwrite($fil,"$sHeight\t$sWidth\t$bitDepth\t$HTTP_USER_AGENT\t$REMOTE_ADDR\n");
fclose ($fil);
}
?>
Detta är inte på något sätt det ultimata sättet att göra det på - det bygger dessutom på att användaren besöker sidan två gånger - bäst är det egentligen att placera javascriptet på en första sida (typ splash sida) som sedan skickar en vidare till huvudsidan där man kör php-koden.
man borde ju visst kunna hämta upplösningen då du kan hämnta vilken browser som används hoss användaren
Nej, det är inte riktigt så det fungerar. När webbläsaren skickar en förfrågan på en resurs (sida) säger den i princip;
"Hej, Jag är Mozillla 0.93 och körs på en Win32-plattform. Jag skulle vilja se resursen xxx"
Du "hämtar" alltså inte browser-info från serversidan, utan lyssnar på vad webbläsaren presenterar sig om.
går det inte att plocka till en session dirket?
En sessionvariabel sparas på servern, av servern (via aktuellt script/program-språk), men du måste veta vad du skall spara där.
alltså går det inte spar till en session i scriptet?
men kan man inte skriva så att man hämntar ett värde i en variabel så som man kan köra javascript i länkar?
fattar ni vad jag menar?
Du kan inte spara sessionvariables direkt från klientsides javascript, nej.
det är så att jag har en skicak vidare sida som skall kolla borwser och upplösning och jag vill inte skicak vidare tvåggr eller lägga det i en kaka
är det så att om man inte har webbläsaren i fullscreen att det itne funkar ordentligt då?