webForumDet fria alternativet

Flytta fältdata

8 svar · 249 visningar · startad av lolukokasos

lolukokasosMedlem sedan mars 2001196 inlägg

Oops, javascript är något man måste titta på...

Har ett öppet fönster med länkar, när någon av dessa länkar används ska ett textfält fyllas i ett annat öppet fönster. Formuläret som ska fyllas i heter "produktForm".

Kan någon vänlig själ hjälpa mig :-)

MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg

Ja, alltså om jag förstått det rätt så har du ett popup-fönster med länkar i och när man klickar på nån av länkarna så ska ett textfält i fönstret bakom fyllas i?

För länken borde det då funka med detta:

<a href="http://länken.com" onClick="opener.document.produktForm.myField.value='hejsan';">klicka här</a>

Detta förutsätter att du vill skriva "hejsan" i fältet och att det fältet heter "myField" så ändra efter hur du vill ha det.

ja, nåt sånt hade jag börjat på förutom "opener". Är inte "opener" kopplat till att fönstret måste ha öppnats från det andra fönstret. Det är inte alltid säkert att det är så....

Ett annat problem var att det bara funkade med värden utan mellanslag. Fungerar alltså inte med länkar där value är "hejsan hoppsan".

Jag behöver mer kunskap på detta område... :)

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Det fulla objektnamnet är window.opener vilket ger objektreferensen till det fönster som öppnade det aktuella (har du ett popup-fönster kan man alltså säga att det pekar på moderfönstret). När du öppnar ett fönster med JavaScript returnerar även då denna objekt-referens.

foo = window.open(...osv

Här kan du alltså använda "foo" på samma sätt som window.opener för att peka åt andra hållet (på det nya fönstret). Men du måste alltså använda script för att få denna referens.

okej...jag tolkar det som att det inte går att skriva i fält från ett annat fönster såvida det inte är öppnat från det första fönstret. Min andra fråga angående "hejsan hoppsan" då. Finns det något jag missat där? :)

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Det ska fungera... Har du någon länk till sidan i fråga?

<form name="myForm">
<input type="text" name="myText">
</form>

<a href="#" onClick="document.myForm.myText.value='Hejsan hoppsan';">Insert it</a>

Nej det funkade inte, men gör det nu :D . Problemet var att jag skriptade ut alla bildnamn i en mapp mha asp. I asp har man problemet att man inte kan omgärda javascriptet med dubbelfnuttar. Alltså funkade inte javascriptet som det skulle (bara med namn där mellanslag inte fanns). Jag la in tecknet (") i form av "chr(34)"...simsalabim så funkade det.

Tack för hjälpen ändå!

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

I asp har man problemet att man inte kan omgärda javascriptet med dubbelfnuttar.

Det är inte ett problem i asp. Man får se till att escape:a citationstecken.

Response.write "Här är ett citationstecken: ""! Man kan göra så."

Möjligen missförstod jag vad du menar. ;)

Mvh,

:r @nders...du har så rätt.
Fast jag tycker inte att det är så logiskt...men men
Min lösning funkade iallafall... :D

Tack!

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)