erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Hej
Jag sökte men hittade inget svar.
Jag har ett formulär med en select, i denna finns 10 olika länder samt alternativet "annat land". Under selecten finns ett textfält som ska fyllas i (med landet) om de valde annat land i selecten. Problemet är att folk inte skriver i något där om de har valt annat land.
Kan man på något sätt kontrollera om de har valt annat land och isåfall kolla om de skrev något i textfältet. Om de gjorde det submitta formuläret, om inte msgbox med ett meddelande om att de måste fylla i landet om de valde annat land.
Mycket tacksam för svar.
Skicka med vald post och jämför med antalet som finns i selectboxen.
sen kan du ha en koll som kollar om vald post är samma som längden på din selectbox (förutsatt att den ligger sist, går ju att jämföra strängen åxå ) och att input rutan inte är tom så submittar du.
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Ingen som har en kodsnutt då eller kan förklara bättre än KalsongCesar (no hard feelings) för det där var förvirrande.
Jag vet att värdet om man har valt Annat land i selecten är "0", när jag submittar formuläret vill jag på klienten kolla följande
Kolla i strCountry (selecten)
Om värdet inte är 0 submitta
Om värdet är 0
Kolla i strOtherCountry
om längden är 0 text box med meddelande om att han måste skriva ett land
om längden är större än 0 submitta
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg <form action="something.asp" onSubmit="if(this.country[this.country.selectedIndex].value=='0'&&this.otherCountry.value.length<1){ alert('Du måste ange ett land'); return false } else { return true }">
Land: <select name="country">
<option value="sweden">Sweden</option>
<option value="finland">Finland</option>
<option value="0">Annat</option>
</select><br>
Annat land: <input type="text" name="otherCountry">
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Tack så mycket jojoxx :) Funkar perfa!