webForumDet fria alternativet

Dropdown, textfield formulärs kontroll beroende på val

4 svar · 249 visningar · startad av erka

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Hej
Jag sökte men hittade inget svar.

Jag har ett formulär med en select, i denna finns 10 olika länder samt alternativet "annat land". Under selecten finns ett textfält som ska fyllas i (med landet) om de valde annat land i selecten. Problemet är att folk inte skriver i något där om de har valt annat land.

Kan man på något sätt kontrollera om de har valt annat land och isåfall kolla om de skrev något i textfältet. Om de gjorde det submitta formuläret, om inte msgbox med ett meddelande om att de måste fylla i landet om de valde annat land.

Mycket tacksam för svar.

KalsongCesarMedlem sedan mars 2001339 inlägg

Skicka med vald post och jämför med antalet som finns i selectboxen.

sen kan du ha en koll som kollar om vald post är samma som längden på din selectbox (förutsatt att den ligger sist, går ju att jämföra strängen åxå ) och att input rutan inte är tom så submittar du.

Ingen som har en kodsnutt då eller kan förklara bättre än KalsongCesar (no hard feelings) för det där var förvirrande.

Jag vet att värdet om man har valt Annat land i selecten är "0", när jag submittar formuläret vill jag på klienten kolla följande

Kolla i strCountry (selecten)
Om värdet inte är 0 submitta

Om värdet är 0
Kolla i strOtherCountry
om längden är 0 text box med meddelande om att han måste skriva ett land
om längden är större än 0 submitta

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
<form action="something.asp" onSubmit="if(this.country[this.country.selectedIndex].value=='0'&&this.otherCountry.value.length<1){ alert('Du måste ange ett land'); return false } else { return true }">
Land: <select name="country">
<option value="sweden">Sweden</option>
<option value="finland">Finland</option>
<option value="0">Annat</option>
</select><br>
Annat land: <input type="text" name="otherCountry">

Tack så mycket jojoxx :) Funkar perfa!

252 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
129 ms — hämta forumlista (db)
120 ms — hämta statistik (db)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)