webForumDet fria alternativet

Trigga onSubmit med button

4 svar · 233 visningar · startad av KalsongCesar

KalsongCesarMedlem sedan mars 2001339 inlägg

Har en fråga som jag inte blir klok på.

Jag har ett script som jag incliderar via en
<SCRIPT SRC="inc/validation.js" language="javascript"></SCRIPT>

Sen så när jag trycker på min knapp som ska skicka iväg mitt formulär så har jag följande kod..

<input type=onclick name=Spara value=Spara onclick="javascript:document.kontrakt.submit()";>

Och i formulärtaggen så är det naturligtvis en onSubmit som ska ske när man skickar iväg formuläret

<Form action="save_contract.asp" method=post name=kontrakt onSubmit="return validateForm(this)">

Men den vill inte gå in i koden utan all skickas som vanligt. Gör jag om knappen till en submit så funkar det , men så vill jag inte ha. Ngn som vet om det går att göra så som jag vill?

Tacksam för svar

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

type="onclick" finns ingen typ som heter. Onclick är ett event och skrivs i formatet onClick="en_liten_funktion();". Antingen använder du alltså type="submit" för en vanlig knapp. Är det en knapp du vill ha är det en sådan du skall använda. Vill du ha en bild som knapp använder du type="image" src="bild.gif". onClick plockar du bort totalt från knappen. Det räcker med onSubmit i <form>-elementet.

förlåt det var jag som stavade fel type=button ska det naturligtvis vara.

Jag vill ha en knapp som ligger utanför mitt formulär och skickar det via knapptryckningen. Därför har jag en onclick i min <input

Jag har listat ut att så fort jag lägger knappen, oavsett om den är en submit eller en button som triggar en submit(), inanför min <form> tag så funkar det med felet att knappen kommer att skickas med.

Kruxet är altså att skicka ett formulär men utan att få med knappen, det funkar smärtfritt att skicka men den skiter i min Onsubmit om inte knappen ligger innanför formuläret. =(

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Strunta i att ge submit-knappen ett namn så borde det inte ställa till några problem;

<input type="submit" value="Spara">

Tack så hemskt mycket.. att det var så enkelt =)

Tack igen..

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)