LakiMedlem sedan aug. 200235 inlägg Hej!
Jag har laddat ner en meny och den verkar vara skitbra fast jag vet inte hur man ändrar antal undermenyer och sånt.
kan någon hjälpa mig? Vill ni att jag ska klistra in koden, den e lång?
jag kan maila över koden till någon ifall någon vill hjälpa mig
tacksam för all hjälp jag kan få :i
MVH
Laki
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Har du laddat ner bilden från ett arkiv så borde där stå hur scriptet ska konfigureras, men klistra in koden i en text-fil och bifoga den med ditt meddelande så slipper man bläddra igenom koden på forumet.
LakiMedlem sedan aug. 200235 inlägg Här har ni hela koden.
Jag vill veta hur man gör för att lägga till huvudmenyer, undermenyer och undermenyer på undermenyer.
jag har lyckats göra 4 huvudmenyer med 2 undermenyer var.
jag bifogar längst upp på filen hur jag vill att det ska vara, jag har testat med en massa grejer fast det blir bara fel.
mycket tacksam för all hjälp
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Scriptet verkar inte vara skrivet för att hantera det, tyvärr. Läser man på Thomas Brattlis sida där scriptet kommer från verkar det som nyheterna i denna version är just 1 nivå av undermenyer. Det är nog enklare att leta reda på ett annat script än att hacka detta.
webmaster@dhtmlcentral.com
LakiMedlem sedan aug. 200235 inlägg kollar du på denna filen nedan så ser du att det finns undermenyer i undermenyerna och att det ska gå.
annars e jag väldigt villig att testa en nu meny som liknar denna och som gör att man kan ha lika många undermenyer och sånt som jag vill ha/behöver ha.
Tacksam för all hjälp
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Ja, det finns alternativ på undermenyerna om man nu vill kalla dem som undermenyer :) Men det verkar alltså som det inte är tänkt att man skall lägga till ytterligare en nivå. Men jag ska se om jag kan hitta något annat alternativ.
LakiMedlem sedan aug. 200235 inlägg om du laddar ner zipfieln så ser du att den har 3 steg.
steg 1: är huvudmenyn
steg 2: är undermenyn under huvudmenyn
steg 3: är undermenyn i undermenyn
alltså finns dom 3 stegen jag vill ha. då ska det väl gå att ändra så att man tar bort dom andra undermenyerna i undermenyn och ifall det behövs lägger till en.
tacksam för all hjälp jag får :stud
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Här har du ett enkelt DOM-exempel. Slit det med hälsa :)
<style type="text/css">
.menu { padding-left: 10px; display:none; }
</style>
<script language="JavaScript">
function sw(mnu){
document.getElementById(mnu).style.display=(document.getElementById(mnu).style.display=='block')?'none':'block';
return false;
}
</script>
<a href="#" onClick="return sw('menu_a');">Menu A</a><br>
<div id="menu_a" class="menu">
<a href="#" onClick="return sw('menu_a_a');">Menu A-A</a><br>
<div id="menu_a_a" class="menu">
<a href="#" onClick="return sw('menu_a_a_a');">Menu A-A-A</a><br>
<div id="menu_a_a_a" class="menu">
<a href="#">Länkar A-A-A-1</a><br>
<a href="#">Länkar A-A-A-2</a><br>
<a href="#">Länkar A-A-A-3</a><br>
</div>
<a href="#" onClick="return sw('menu_a_a_b');">Menu A-A-B</a><br>
<div id="menu_a_a_b" class="menu">
<a href="#">Länkar A-A-B-1</a><br>
<a href="#">Länkar A-A-B-2</a><br>
<a href="#">Länkar A-A-B-3</a><br>
</div>
</div>
</div>
Tillägg:
För varje meny/undermeny har du först en länk (<a>) som via onClick byter läge på motsvarande meny (<div>) som alltså följer direkt efter länken i koden. Du kan ha hur många undermenyer du vill och stoppa in länkar i vilken meny/undermeny du vill. Utseendet ändrar du enkelt med CSS som vanligt.
LakiMedlem sedan aug. 200235 inlägg så här mycket har jag lyckats göra fast jag får fortfarande inte rätt eftersom det e någo som käbblar
<a href="#" onClick="return sw('menu_a');">Menu A</a><br>
<div id="menu_a" class="menu">
<a href="#" onClick="return sw('menu_a_a');">Menu A-A</a><br>
<a href="#" onClick="return sw('menu_a_a');">Menu A-B</a><br>
<a href="#" onClick="return sw('menu_a_a');">Menu A-C</a><br>
\<div id="menu_a_a" class="menu"\>
\<a href="#" onClick="return sw('menu_a_a_a');"\>Menu A-A-A\</a\>\<br\>
\<div id="menu_a_a_a" class="menu"\>
\<a href="#"\>Länkar A-A-A-1\</a\>\<br\>
\<a href="#"\>Länkar A-A-A-2\</a\>\<br\>
\<a href="#"\>Länkar A-A-A-3\</a\>\<br\>
\</div\>
\<a href="#" onClick="return sw('menu_a_a_b');"\>Menu A-A-B\</a\>\<br\>
\<div id="menu_a_a_b" class="menu"\>
\<a href="#"\>Länkar A-A-B-1\</a\>\<br\>
\<a href="#"\>Länkar A-A-B-2\</a\>\<br\>
\<a href="#"\>Länkar A-A-B-3\</a\>\<br\>
\</div\>
\</div\>
</div>
försök hjälpa mig jag kommer in senare igen - ska till gäster nu
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg För att skapa en ny meny använder du;
<a href="#" onClick="return sw('ett_unikt_id');">Menu A</a><br>
<div id="ett_unikt_id" class="menu">
... Här är innehållet i menyn...
</div>
Länken (<a>) öppnar och stänger alltså menyn som den hör till. Länken är bunden till sin meny via ett unikt id (kan vara vilket som hellst), och det skall alltså bara finnas 1 länk för varje meny-val. Där det står "... Här är innehållet i menyn..." kan du alltså lägga in länkar eller nya undermenyer. Undermenyer skapar du genom att klistra in samma koden igen (allt från <a ... till och med </div>) och ge menyn ett nytt unikt id.
Ta ett menyval i taget och lägg till tills du förstår hur det fungerar istället för att slänga in alla menyerna på en gång.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Har lagt upp ett lite utbyggt exempel här.
LakiMedlem sedan aug. 200235 inlägg Nu har jag lyckats göra 2 huvudmenyer så som jag vill ha det fast det konstiga är att Meny B öppnar sig direkt när man kommer till sidan.
testa koden nedan så kommer ni att få se.
jag undrar hur man gör för att bli av med det och så undrar jag ifall det går att göra så att när Meny A är öppen och man trycker på Meny B, att Meny A stängs då och bara Meny B är öppen, för tillfället kan alla menyer vara öppna - vill att bara en ska kunna vara öppen annars tar det onödigt mycket plats.
tacksam för all hjälp.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg <body onLoad="collapseAll('menu_a');collapseAll('menu_b')">
LakiMedlem sedan aug. 200235 inlägg jo, men var lägger man till detta?
ifall jag ska ha en meny C - D osv hur gör man då?
:l
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Jämför med din egen body onload....
LakiMedlem sedan aug. 200235 inlägg strunta i meddelandet ovan, jag löste det alldeles själv :e
det ska firas men först ska jag sova så firandet får vänta till på fredag, lördag då Göteborgskalaset avslutas.
skål :birp
tack för all hjälp, allihop
LakiMedlem sedan aug. 200235 inlägg Nu har jag gjort klart menyn så som jag vill ha den fast med lite extra css-saker ;)
nu undrar jag hur man gör så att menyerna stängs när en annan öppnas.
för tillfället så är det så att när man trycker på t ex meny A så öppnas den och allt e som det ska vara, men när man trycker på meny B eller vilken annan som helst som har undermenyer så öppnas den fast meny A stängs inte.
Jag vill att bara en meny ska kunna vara öppen.
Tacksam för all hjälp
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Skall bygga vidare på det snart... När det inte är lika varmt... Håller på att smälta bort... Vill inte sitta vid datorn... ;)
BroskanMedlem sedan mars 2000126 inlägg Meny.
Det här har Jojoxx himself skrivit för länge sedan som jag hade kvar i burken kanske kan vara nåt att bygga på.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Tree Menu</title>
<script language="JavaScript1.2">
function doMenu(id,display) {
document.getElementById(id).style.display = display;
}
</script>
<style type="text/css">
.menu {
font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
font-size: 16px;
color: #333366;
text-decoration: none;
}
.sub {
display: none;
color: white;
text decoration: none;
}
</style>
</head>
<body>
<div id="menuLayer" style="position: absolute; left: 30px; top: 50px; width: 200px; height: 600px; z-index: 3; visibility: visible">
<b id="menu1"><a href="#" onmousedown="doMenu('menu1sub','block');doMenu('menu2sub','none');doMenu('menu3sub','none');doMenu('menu4sub','none')">
<p class="menu">Menu 1</p></a></b>
<b id="menu1sub" class="sub">
<a href="#" >Link 1</a> <br />
<a href="#">Link 2 </a> <br />
<a href="#">Link 3</a> <br />
<a href="#">Link 4 </a> </b>
<b id="menu2" ><a href="#" onmousedown="doMenu('menu2sub','block');doMenu('menu1sub','none');doMenu('menu3sub','none');doMenu('menu4sub','none')">
<p class="menu">Menu 2</p></a></b>
<b id="menu2sub" class="sub">
<b id="menu3"><a href="#" onmousedown="doMenu('menu3sub','block');doMenu('menu2sub','none');doMenu('menu1sub','none');doMenu('menu4sub','none')"> <p class="menu">Menu 3</p></a></b>
<b id="menu3sub" class="sub">
<b id="menu4"><a href="#" onmousedown="doMenu('menu4sub','block');doMenu('menu2sub','none');doMenu('menu3sub','none');doMenu('menu1sub','none')">
<p class="menu">Menu 4</p></a></b>
<b id="menu4sub" class="sub">
</div>
</body>
</html>
//Broskan