Har någon en fungerande (som här på wF's webForum-Kod) knapparna B I U etc etc ^^ ovan här :) och en add smilies kod som fungera fin fint?
wF - knappar
12 svar · 467 visningar · startad av voigtann1
ingen?
Du kan ju alltid kolla källkoden här! :D
hehe.. har försökt :) men jag får bara errors.. har ändrat allt så jag tycker att det ska fungera på mitt :)
kort o gott
<script language="javascript">
<!--
function addCode(code){
msg.value += code;
}
//-->
</script>
<textarea cols="40" rows="8" name="msg"></textarea><br>
<input type="button" value="B" style="font-weight:bold;" ONCLICK="javscript:addCode('|B| |/B|');">
<input type="button" value="I" style="font-weight:italic;" ONCLICK="javscript:addCode('|I| |/I|');">
<input type="button" value="U" style="text-decoration: underline;" ONCLICK="javscript:addCode('|U| |/U|');">
hum jag får inte det att funka men jag har moddat koden lite, vad har jag gjort fel?
headern:
<head>
<title>Admin</title>
<link rel="stylesheet" href="../cssmotor/style_main.css" type="text/css">
<!--
function addCode(code){
nyhet.value += code;
}
//-->
</script>
</head>
Textboxen:
<table width="400" cellpadding="4" cellspacing="0">
<form method="post" action="admin.asp?do=inne&action=andrat&id=<%=Request.Querystring("id")%>" name="nyhet" onSubmit="return News()">
<tr>
<td><b>Skribent:</b><br><input type="text" name="namn" size="45" value="<%=RecSet("namn")%>"></td>
</tr>
<tr>
<td><b>Rubrik:</b><br><input type="text" name="rubrik" size="45" value="<%=RecSet("rubrik")%>"></td>
</tr>
<tr>
<td><b>Inhold:</b>
<input type="button" value="B" style="font-weight:bold;" ONCLICK="javscript:addCode('<b> </b>');">
<input type="button" value="I" style="font-weight:italic;" ONCLICK="javscript:addCode('<i> </i>');">
<input type="button" value="U" style="text-decoration: underline;" ONCLICK="javscript:addCode('<u> </u>');">
<br><textarea cols="95" rows="15" name="nyhet" size="45"><%=RecSet("nyhet")%></textarea>
</td>
</tr>
<tr>
<td><input type="Submit" name="andra" value="Udfør ændringer"></td>
</tr>
</form>
</table>
hum detta funkade däremot:
<html>
<head>
<title>Nyheter</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../cssmotor/style_main.css">
<body bgcolor="#FFFFFF" style="margin: 0px;">
<!--
function addCode(code){
msg.value += code;
}
//-->
</script>
<textarea cols="40" rows="8" name="msg"></textarea><br>
<input type="button" value="B" style="font-weight:bold;" ONCLICK="javscript:addCode('|B| |/B|');">
<input type="button" value="I" style="font-weight:italic;" ONCLICK="javscript:addCode('|I| |/I|');">
<input type="button" value="U" style="text-decoration: underline;" ONCLICK="javscript:addCode('|U| |/U|');">
</body>
</html>
måste vara något fel på min admin kod.. ?
allså det fixar sig inte, detta är min kod:
<%End If
If Request.Querystring("action")= "change" AND Session("nyhet") = Secure Then
Set RecSet = Conn.Execute("SELECT * FROM news WHERE id="& Request.Querystring("id"))%>
<table width="400" cellpadding="4" cellspacing="0">
<form method="post" action="admin.asp?do=inne&action=andrat&id=<%=Request.Querystring("id")%>" name="nyhet" onSubmit="return News()">
<tr>
<td><b>Skribent:</b><br><input type="text" name="namn" size="45" value="<%=RecSet("namn")%>"></td>
</tr>
<tr>
<td><b>Rubrik:</b><br><input type="text" name="rubrik" size="45" value="<%=RecSet("rubrik")%>"></td>
</tr>
<tr>
<td>
<b>Inhold:</b><br>
<!--
function addCode(code){
nyhet.value += code;
}
//-->
</script>
<input type="button" value="b" style="font-weight:bold;" onClick="javscript:addCode('<B> </B>');">
<input type="button" value="i" style="font-style:italic;" onClick="javscript:addCode('<I> </I>');">
<input type="button" value="u" style="text-decoration:underline;" onClick="javscript:addCode('<U> </U>');">
<input type="button" value="Link" style="text-decoration:underline;" onClick="javscript:addCode('<A HREF= > </A>');">
<input type="button" value="_" onClick="javscript:addCode('<HR>');">
<input type="button" value="Link nytt vindue" style="text-decoration:underline;" onClick="javscript:addCode('<A HREF= TARGET=NEW> </A>');">
<br>
<textarea cols="95" rows="15" name="nyhet" size="45"><%=RecSet("nyhet")%></textarea>
<br>
</td>
</tr>
<tr>
<td><input type="Submit" name="andra" value="Udfør ændringer"></td>
</tr>
</form>
</table>
Jag läste något om att det inte funkade i form eller något men hur fixar jag det?
Behöver hjälp fort om det går
Javscript skall vara javascript, eller så plockar du bort det helt och hållet. onclick="addCode('<B> </B>');" räcker.
Sedan ändrar du raden;
nyhet.value += code;
till;
document.forms['nyhet'].elements['nyhet'].value += code;
tackar det funkade, scriptet skulle bara settas om till att referera till formuläret och sen till textarea eller hur?
Föresten jag har sett på många stället att det här med knapparna fungerade precis som i word eller frontpage där man markerade ordet och tryckte på "B" så blev det med bred skrift formatering istället, samma med hyperlink där man letade upp filen via utforskeren eller liknande också skapade den länk vägen automatiskt, finns det något sätt för detta?
Sök på MSHTML eller WYSIWYG i det här forumet så hittar du lite info. :)
Tackar Erik