BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg om jag har en sida som ser ut ungefär såhär:
<body>
<div id=p3 class=woo>peeetree</div>
<div id=p7 class=woo>peeesjuuu</div>
<div id=p13 class=woo>peeetreetooon</div>
</body>
Hur plockar jag ut alla rader? alltså en loop med javascript.
Jag kan enkelt plocka ut exempelvis texten 'peeetree' eller id:t p3, men jag har ingen aning om hur man loopar igenom hela sidan efter detta.
Tacksam för hjälp!
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Ett litet DOM-exemepel som loopar igenom alla "syskon" till ett element och plockar fram deras id'n och lagrar dem i en array.
<div>
<div id="p3">aaaa</div>
<div id="p7">bbbb</div>
<div id="p13">cccc</div>
</div>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
if(document.getElementById){
idarray=new Array("p3"); // första id't
while(document.getElementById(idarray[idarray.length-1]).nextSibling){
idarray[idarray.length]=document.getElementById(idarray[idarray.length-1]).nextSibling.id;
}
}
</script>
mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg peeetree
peeesjuuu
peeetreetooon
Hur plockar jag ut alla rader? alltså en loop med javascript. Jag kan enkelt plocka ut ...">Loopa DIV-taggar
va e de för jobbig titel?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Det sa du ju att du redan hade koll på :)
for(n=0;n<idarray.length;n++){
alert(document.getElementById(idarray[n]).innerHTML);
}
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg jojoxx: Det var inte jag som skrev det :p
mozilla: Den titeln är inte så överallt, och jag har låtit det vara då jag kan ha hittat en bugg, som isåfall skall åtgärdas :)
Men just nu fungerar den som "bevismaterial", även om ett jobbigt sådant :)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Woops, sorry :) Lång dag idag.
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Om jag har samma problem, men bara vill hämta den nästföljande? Exempelvis, jag skickar in p3, och skall få ut p7 alltså. Endast ett värde skall returneras
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Löste det genom:
document.getElementById('p3').nextSibling.id;