webForumDet fria alternativet

Meny som byter bakgrundsfärg på cell

JavaScript

7 svar · 348 visningar · startad av Type

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg
Frågan#1

Hej alla!
Jag försöker som många andra att skapa en tabell med celler som när man för musen över byter färg. Så långt är det simpelt (finns andra inlägg där detta behandlas) men jag vill också att när man klickar på cellen ska den byta färg till den färgen den byttes till när man drog musen över.

Detta vill jag för att man ska kunna använda menyn o se vilken cell som är annan färg o då vilken sida man är inne på. Jag hoppas någon förstår...

Tacksam för hjälp snarast...

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
active=false;
</script>

<table border="1">
<tr>
	<td onMouseover="this.style.backgroundColor='blue';" onMouseout="if(this!=active){ this.style.backgroundColor='white'; }" onClick="if(active){ active.style.backgroundColor='white' } active=this;"> A </td>
	<td onMouseover="this.style.backgroundColor='blue';" onMouseout="if(this!=active){ this.style.backgroundColor='white'; }" onClick="if(active){ active.style.backgroundColor='white' } active=this;"> B </td>
</tr>
</table>

Tack jojoxx.. Nu funkar det! När man trycker på cellen ska en ny länk öppnas i en annan frame. Det ska funka som en vanlig länk med target.

Framen heter main. Hur ska jag göra?

Jag fixade det själv. skrev:
<td onclick="parent.main.location.href='sida.htm';">

Medlem sedan mars 20011 346 inlägg

går det med samma skript inte bara markera en cell, utan flera celler på samma rad?

<td></td><td></td><td></td><td></td>

Det går att markera en hel tr iaf....

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
active=false;
</script>

<tr onMouseover="this.style.backgroundColor='blue';" onMouseout="if(this!=active){ this.style.backgroundColor='white'; }" onClick="if(active){ active.style.backgroundColor='white' } active=this;">
<td></td><td></td><td></td><td></td><td></td><td></td>
</tr>

Jag har inte testat detta, men det borde funka.... :)

Medlem sedan mars 20011 346 inlägg

Perfekt...tackar!

Vassego :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)