Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Jag inbillar mig att man med javascript bode kunna skapa en knapp som innehåller när den används kör någon kod som raderar bara en del av en form. typ
<form blablabla>
<input type="text" name="namn" id="1"><br>
<input type="text" name="email" id="1"><br>
<input type="button" value="radera ovanstående" onClick="smart kod som raderar allt i id="1" gruppen"><br><br>
<input type="radio" name="val" value="röd" id="2"><br>
<input type="radio" name="val" value="grön" id="2"><br>
<input type="button" value="radera ovanstående" onClick="smart kod som raderar allt i id="1" gruppen"><br><br>
etc
</form>
tanken är att om man har ett långt formulär, och man råkar klicka i en typ radiobutton, och man inte vill ha något av valen (och det inte är en obligatorisk uppgift) så skall man inte behöva börj om från början... typ
Några idéer?
MVH Patrik
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Nja, man kan du alltid "clear:a" värdet i formulärelementen men att gå tillbaka till ursprungsvärdet vet jag inte om det finns nån metod för.
<input type="text" name="namn"><br>
<input type="text" name="email"><br>
<input type="button" value="radera ovanstående" onClick="clearForm(this.form, 'enamn','email')"><br><br>
-------------------------
function clearForm(form)
{
for (var i=1; i<arguments.length; i++)
{
switch (form.elements(arguments[i]).type)
{
case "select-one", "select-multiple" :
form.elements(arguments[i]).selectedIndex = -1;
break;
case "text" :
form.elements(arguments[i]).value = "";
break;
}
}
}
Ber om ursäkt om det inte fungerar till 100%, har inte testat det. Kanske något du kan bygga vidare på iaf. :)
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Nu var man tillbaka igen då, har inte haft någon tid att kolla det, men det skall jag snart göra, tack för visat intresse så länge :)
MVH Patrik