Hej,
Använder Jojoxx script för att räkna tecken i en textarea.
Nu ar det sa att jag har en Administrations sida dar man bade kan lagga till texter men aven kan ga in och skriva om texter som redan finns i databasen och vill da anvanda scriptet dar med.
Lagger jag in scriptet som det ar nu sa raknar den inte hur manga tecken som redan finns i textarean (alltsa fran texten som kommer in via databasen) nar jag oppnar Edit text.
Hur gor jag for att fa scriptet att rakna antal tecken i textarean redan "onLoad". Nu visar den "1141" oavsett om textarean ar tom eller innhaller text. Testar jag att skriva mer i textarean sa reagerar den naturligvis och sager att "The limit of the textarea is reached!".
Lite kod fran en av mina Edit sidor...
<textarea name="about_memo" cols="40" rows="20" class="ettan" onKeyUp="checkLength(this,this.form.display,1141);" onKeyPress="checkLength(this,this.form.display,1141);"><%=rs("about_memo")%></textarea><br>
<input type="text" name="display" size="4" class="ettan" value="1141" disabled onFocus="this.blur();"> characters left.
<script type="text/javascript">
/* Detta script finns att hämta på [url]http://www.jojoxx.net[/url] och
får användas fritt så länge som dessa rader står kvar. */
function checkLength(obj,dispobj,mlength){
if(obj.value.length>mlength){
obj.value = obj.value.substr(0,mlength);
alert('You can max use '+mlength+' characters. The limit of the textarea is reached!');
obj.focus();
}
dispobj.value=mlength-obj.value.length;
}
</script>
Help nagon?!?
/A