Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg
Detta är dubbelpostat, men jag har inte fått ngt svar på aspforumet så jag postar det här.
Läste här om dagen om ngt som hette "page pushing" alltså att någon (webmaster) kan pusha ut en sida till en klient! Tex projecera sidor, påvisa speciella länkar etc. Jag har säkert postat detta fel men jag har ingen aning om vad det skall postas.
Är detta fantasier eller funkar det?
MVH Jesper
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Det är nog vanligare känt som "server push" (motsatsen till det normala client pull). Födelen är att kopplingen mellan servern och klienten aldrig bryts så att servern hela tiden kan uppdatera information till användaren allt eftersom den vill. Du kan läsa lite grundläggande om det hos Netscape. Det är alltså någonting som du använder från serversidan, så det är inget du kan åstakomma med JavaScript.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg
Ja, detta verkar ju vara komplicerat. Det jag såg en gång när jag var på en amerikansk site var att de hade en "live help chat" alltså hade du problem så kunde du klicka där och en operatör svarade med desamma. Hon kunde sedan navigera mig på siten, ett nytt webläsarfönster öppnades och i det så klickade hon mig vidare.
Det är ngt sådant jag menar.
MVH Jesper
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Det är nog tyvärr inget optimalt sätt att använda. Du har ju inte någon interaktivitet att tala om. Du kan ju inte visa muspekare, fylla i text etc. Det ända du gör är att låta http-sessionen vara öppen så att servern kan försätta att skicka data (ex. en ny sida). Ett exempel kan vara en serveruppgift som tar lång tid eller sker i flera steg och man inte vill att användaren skall somna eller göra något dumt medans han väntar.