QonosMedlem sedan sep. 2000438 inlägg Tjenare..
jag sitter och skall göra en formcheck.... den ser ut som följer...
jag vet inte riktigt hur jag skall göra för att kolla så man inte kan ha förkryssat båda checkboxarna med samma value
någon som har en anning om hur man skall lösa detta???
//Magnus
<input type='checkbox' name='cbpub[]' value='493'> <input type='checkbox' name='cbdel[]' value='493'> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub[]' value='504'> <input type='checkbox' name='cbdel[]' value='504'> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub[]' value='515'> <input type='checkbox' name='cbdel[]' value='515'> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub[]' value='547'> <input type='checkbox' name='cbdel[]' value='547'> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub[]' value='642'> <input type='checkbox' name='cbdel[]' value='642'> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub[]' value='660'> <input type='checkbox' name='cbdel[]' value='660'>
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg JavaScript tycker inte om [] i fältnamnen, men om vi tar bort dem kan ett exempel se ut så här;
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function checkIfValueChecked(obj,value){
for(var n=0;n<obj.length;n++){
if(obj[n].value == value && obj[n].checked){ alert('Ett fint felmeddelande.'); return false; }
}
return true;
}
</script>
<form>
<input type='checkbox' name='cbpub' value='493' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbdel,this.value); }"> <input type='checkbox' name='cbdel' value='493' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbpub,this.value); }"> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub' value='504' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbdel,this.value); }"> <input type='checkbox' name='cbdel' value='504' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbpub,this.value); }"> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub' value='515' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbdel,this.value); }"> <input type='checkbox' name='cbdel' value='515' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbpub,this.value); }"> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub' value='547' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbdel,this.value); }"> <input type='checkbox' name='cbdel' value='547' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbpub,this.value); }"> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub' value='642' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbdel,this.value); }"> <input type='checkbox' name='cbdel' value='642' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbpub,this.value); }"> <br>
<input type='checkbox' name='cbpub' value='660' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbdel,this.value); }"> <input type='checkbox' name='cbdel' value='660' onClick="if(this.checked){ this.checked=checkIfValueChecked(this.form.cbpub,this.value); }">
</form>
QonosMedlem sedan sep. 2000438 inlägg hmm oki.. men jag måste väl ha dem för att sen skicka dem vidare och lägga dem i en array eftersom det hela skall skickas vidare.. eller??
alltså jag kodar i php
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg [] fyller ingen direkt funktion i fältnamnen. Det är bara att bädda för trubbel att använda en massa konstiga tecken som namn för fält/variabler/databaskolumner etc. etc. (som i detta fall).
Jag är osäker på hur php väljer att presentera informationen från ett formulär när flera fält har samma namn - det vore ju logiskt och i enligthet med php att i så fall presentera det som en array, men jag kan inte tänka mig att du för den skull skulle behöva använda [] i fältnamnet. Fråga på php-forumet annars.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
Jag är osäker på hur php väljer att presentera informationen från ett formulär när flera fält har samma namn - det vore ju logiskt och i enligthet med php att i så fall presentera det som en array, men jag kan inte tänka mig att du för den skull skulle behöva använda [] i fältnamnet. Fråga på php-forumet annars.
Vill man har varablerna från en checkbox samlade i en array på POST-sidan så är man i PHP tvungen att använda "[]".
Annars får man kalla dom cbput0, cbput1 o.s.v och på POST-sidan med en slinga bygga en array av dom.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Måste säga att det inte verkar vara speciellt genomtänkt vid uppbyggnaden av php, men det är ju tur att det går att arbeta runt.