Hej! Jag har en sida på internet som ska kunna skrivas ut genom att man trycker på en knapp på sidan. Men explorer genererar en massa blajtexter på de utskrivna sidorna, exempelvis sidnummer, url, datum osv... jag vill endast få med utskriften som den ser ut. Dessutom skulle jag gärna vilja att den skriver ut MED bilder, går det att ställa in i koden så att skrivaren får alternativet utskrift med bilder även om default är en ren textutskrift?
Ustriftsproblem
9 svar · 509 visningar · startad av NETwork
Skulle inte tro det. Även om du skulle kunna ändra default-inställningarna i webbläsaren med ett Active-X objekt e.dyl. skulle det ses som en säkerhetsrisk och skulle resultera i en varningsruta. Och en sådan (som säger att sidan vill ändra i webbläsarens inställningar) skulle jag som besökare inte svara ja på och aldrig komma tillbaks till sidan :) Active-X objektet är en rent teoretisk lösning, så jag vet inte var man kan hitta det.
Nu lägger jag näsan i blöt utan att ha alltför mycket referenser att stödja mig på, men jag vill minnas att jag någon gång för en tid sedan läste någon artikel på nätet om att man kunde använda css för att specificera en alternativ utskriftskälla, typ ett word dokument som innehöll samma text som html dokumentet man ville printa (detta word dokument skulle man ju då formatera så att man slapp allt onödigt skräp som man inte ville skulle komma med i utskriften. Men om det verkligen är någon css standard eller vad man isåfall skulle skriva kommer jag tyvärr inte ihåg... men förhoppningsvis kanske någon annan kan spinna vidare på det och kanske har någon bättre kunskap på ämnet... fast ett separat dokument kanske inte är intressant... men iaf. en tanke...
MVH Patrik
Det du tänker på är @media direktiven, och med det kan du mycket riktigt tala om hur objekten skall presenteras på olika media, exempelvis skärm eller skrivare. Men, sidhuvud och sidfot i webbläsaren ingår inte i dokumentet utan härstammar från webbläsaren. Således kan du inte ändra dessa med dokumentets stilmall.
Njae... jag vet inte riktigt om det verkligen var det jag talade om... jag försökte hitta den artikeln nu ikväll och självklart hittade jag den inte :( men jag skall fortsätta söka efter den, för (om det nu funkar crossbrowser, skulle inte förvåna mig om det var en MSIE-only gimmick) det verkade rät smart, man länkade bara till ett typ word-dokument som man lagt på servern, och så fort någon tryckte på skriv ut knappen eller ctrl-p så skrev den ut word dokumentet istället. Visserligen blir det ju precis som du sade med sidhuvud och sidfot... men dessa kan man väl ändå manipulera lite mer i word än vad man skulle kunna i en web-browser?
MVH Patrik
Efter en kort stunds sökande är jag nästan redo att ge upp, då det närmsta jag kom i mina sökningar var just till den länken du bifogade i föregående inlägg...
Men jag var så säker på att jag sett det någonstans, det var något i stil med
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="print" href="print.css">
Där det i princip bara var ändelsen .css som ändrats till typ .doc
:l
Jag tycker mig till och med minnas att jag testade det själv på min dator (ENDAST lokalt skall väl tilläggas) och bara i MSIE och jag tror faktiskt att det funkade... men det var på den gamla goda tiden innan datorn kraschade. Jag borde ha det utbränt på cd nånstans, skall försöka leta upp det på söndag... men tills jag har funnit vad jag söker så erkänner jag mig smått besegrad...
MVH Patrik
(om det nu funkar crossbrowser, skulle inte förvåna mig om det var en MSIE-only gimmick)
@media ingår i w3c:s CSS version 2-standard, så problemet är om webbläsarna har stöd för funktionen.
Här är lite smått och gott om det, direkt ifrån självaste W3C:
http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/media.html
Det här hjälper inte ett dugg, men ville bara påpeka att tex Netscape 6 utelämnar allt vad sidnummer och länkar heter, tyckte det såg ganska snyggt ut när jag skrev ut :)
. Men explorer genererar en massa blajtexter på de utskrivna sidorna, exempelvis sidnummer, url, datum osv...
Men alltså. Sidnummer och sådant styrs av klienten d.v.s. webbläsaren. Därför är det upp till var och en att ha med "blajtexter" i sidhuvud och sidfoten. :)
Att som webbmaster försöka styra över sådan information är i klass med att hindra högerklickandet.
Rör inte min webbläsare!
Hejsan igen, jag letade fram den där cd-skivan och hittade att jag gjort lite tester med det förut, kommer dock inte ihåg hur det blev då, tror att det funkade då. Men när jag testade nu så funkade det bara nästan...
iaf.
<link rel="alternate" media="print" href="source.doc">
gör att source.doc hamnar i skrivarkön här hemma för utskrift då man väljer skriv ut i internet explorer... tyvärr så händer det inget mera. Jobbet ligger i skrivarkön... med status "skriver ut" men inget händer. Detta kan ju bero på något lokalt hos mig, eller också så beror det helt enkelt på att man inte skall/kan göra såhär, men det lämnar jag åt någon mer kunnig att avgöra :)
Men iaf. detta var vad jag tänkte på.
MVH Patrik
Hur stänger man av de idiotiska texterna i sin egen webläsare då? Jag ska skriva ut en sida från ie för tillfället och hittar inga bra inställningar.
Okej, löste det. Jag hade aldrig tidigare sett Arkiv/Utskriftsformat...