JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg
Hej
Jag har ett formulär (ganska stort) där man fyller i försäljning av artiklar. Nu är det så att det riktas till barn och många har visats sig trycka enter när de fyllt i en input-box, och då submittas ju formuläret.
Finns det något sätt att ta bort så att enter slaget inte submittar formuläret?
Jag har sökt lite och fått vissa idéer men inte funnit svaret.
Eftersom alla inputs normalt är 0 kan jag inte kolla efter tomma fält, utan jag måste kolla så att knappen verkligen trycks ned.
Jag vet två sätt att göra detta (som jag "lurat" ut)
1. Ha en variabel som defaultar på false. När man trycker på submitknappen finns en onclick="vaiabel=true" och formuläret har en OnSubmit funktion som verligen kollar så att variabeln är satt.
ev Problem : Jag har inte testat detta, men det kan vara så att enterslaget simulerar en knapptryckning
2. ha en vanlig länk istället som kör en funktion som kör document.myForm.submit()
Jag kan tro att båda kan fås att fungera. Men jag undrar just om det finns ett sätt att få enterslaget att inte submitta på något annat sätt (lär för livet vet ni :birp )
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Jag skulle köra på variant 1. Enter i text-fält ska bara försöka submitta formuläret, inte simulera knapp-tryckningar. Du kan ju exempelvis ha flera submit-knappar med olika värden och då skulle det vara svårt att veta vilken av dem som skulle simuleras. Vill du vara på den säkra sidan kan du ju kombinera varianterna med en <input type="button" ...
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
Jag har ett liknande "problem". Jag har ett formulär där jag matar in siffror kolumnvis och att det därför känns "naturligt" att trycka enter efter varje inmatning.
Är ingen hejare på javascript (milt sagt) men har fått det att fungera med IE. Nu vore det intressant att veta om samma sak går att göra för Mozilla/NN6 respektive NN4, och isåfall hur. NN4 känns inte så angelägen, men jag förmodar att min kod är IE-specifik och det vore kul att veta hur man gör enligt DOM-standard. Min kod:
<script type="text/javascript">
<!--
function enterToTab(){
if(event.keyCode==13){event.keyCode=9};
}
// -->
</script>
<form action="..." method="post">
.
.
<input type="text" name="cfor" tabindex="3" onKeyDown="enterToTab()">
.