ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg
Jag har en radiobutton som heter publication. Om den är markerad har den värdet 1. Är den inte markerad har den värdet 0.
Om min radiobutton har värdet 1 och och ett formulär textfält som har värdet namn ej är ifyllt vill jag få upp en alert ruta som talar om att jag måste ange mitt namn..
Hur bär man sig åt för det?
Nybörjare på detta...........
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Jag antar att du menar att fältet har namnet "namn". Jag utgår från det namnet i exemplet i alla fall. Sen om du har en radio-knapp som kan växla mellan markerad eller inte är det en checkbox och inte en radio-knapp. Radio-knappar ligger i grupper (med samma namn) och har du markerat någon av dem måste du markera en annan för att kunna avmarkera den första. Dessa är vanligtvis runda istället för checkboxar som brukar visas som rektangulära.
<form action="something.asp" method="post" onSubmit="if(this.publication.checked && this.namn.value==''){ alert('Fel fel'); return false; } else { return true; }">
Publication: <input type="checkbox" name="publication" value="1"><br>
Namn: <input type="text" name="namn"><br>
<input type="submit" value="Skicka">
</form>
Observera att efter this.namn.value== är det 2 st ' och inte 1 ".
alert
Jag använder 2 st Radio-knappar. Båda har namnet publication.
Den ena har värdet 1 och den andra har värdet 0.
Ditt exempel fungerar om jag har en radio-knapp som heter publication, använder jag 2 st Radio-knappar med namn publication går det att skicka hur än jag bockar i eller inte bockar i.
Vad göra?
CokeLightMedlem sedan juni 2000506 inlägg
Är du säker på att det då inte är checkboxar du ska ha istället för radioknappar... jag vet ju inte vad syftet är.. kanske typ "klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev" om den är iklickad så måste man fylla i namn o adress etc...? :)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
I så fall gör du så här;
<form action="something.asp" method="post" onSubmit="if(this.publication[0].checked && this.namn.value==''){ alert('Fel fel'); return false; } else { return true; }">
Publication: <input type="radio" name="publication" value="1"> Ja <input type="radio" name="publication" value="0"> Nej<br>
Namn: <input type="text" name="namn"><br>
<input type="submit" value="Skicka">
</form>
Perfekt, exakt som jag ville ha det.
Man bugar för överheten..........
Tack igen!