webForumDet fria alternativet

Gömma kod

5 svar · 282 visningar · startad av roj

rojMedlem sedan apr. 2002179 inlägg

Jag vill gömma min kod så mycket som möjligt hur gör jag..
Koden ligger i en js-fil eller txt-fil som jag skickar med. Och så kör jag en src="minfil". Men grejen e att jag verkligen behöver gömma koden i filen går det inte att crypta eller gömma den på något sätt?
:h

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag vill gömma min kod så mycket som möjligt hur gör jag?

Om koden är så superhemlig så tycker jag att du ska låta bli att lägga ut den på nätet.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Se diskussion längre ner i detta forum.

MEN kontentan är att det är omöjligt att dölja koden helt om webläsaren skall kunna köra koden.

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Jag har hört talas om ett program som kan kryptera koden. Det blir bara en massa konstiga tecken i källkoden och det ska tom vara mycket svårt att dekryptera den. Tillräckligt svårt för att någon skulle orka försöka sig på det. Webläsaren kan fortfarande läsa koden men dessvärre kan man inte göra ändringar i koden efteråt. Då får man spara koden i okryperat format på hårddisken, göra ändringarna där, göra en kopia som man krypterar och sedan lägger upp på nytt. Vet inte vad programmet heter men jag läste det i en tidning.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Man ska inte tro allt man läser :) Läste för något halvår sedan om ett franskt mjukvaru-företag som utvecklat en AV-codec som skulle kunna köra film med DVD-prestanda i fullframe med en packad bitrate på 33.6kBps (modem) och ville bli uppköpta innan de "avslöjade" något mer. Det vore dock intressant med något mer konkret exempel.

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Varför behöver du gömma koden?
Eller rättare sagt vad i koden behöver du gömma?
Är inte serverbaserade språk ett alternativ?

...som nämnts högre upp i tråden diskuterades detta för någon dag sen:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=39857

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)