webForumDet fria alternativet

fönster längst bak

6 svar · 333 visningar · startad av Stina

StinaMedlem sedan jan. 200189 inlägg

Som ni säkert vet så kan man ju få ett fönster att ligga överst på olika sätt. Nu skulle jag vilja veta om någon vet något enkelt sätt att få ett fönster att alltid ligga underst.

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

<body onFocus= blur()>

Vad det nu ska vara bra till...?

Jag har en Fullscreen där nya fönster öppnas ifrån. Problemet är att användare (ute på mässor och dylikt där denna desktop används) öppnar nya fönster ideligen utan att stänga de gamla. Efter ett tag så hjälper inte .focus längre utan fönstren hamnar längst bak och kommer inte fram eller syns. Därför vore det väldigt bra om man kunde få helskärmsbilden med länkarna att ligga alltid underst - utan att toolbaren längst ner kommer fram vilket händer med onFocus="blur()". Går detta på något vis? Är det någon som kan ha en lösning på mitt problem.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Låter som om du använder IE på någon Win-plattform... I så fall kan du lägga upp sidan som alltid skall vara längst bak (utan onBlur()-scripts!) som heltäckande fönster i Active Desktop!

Följande funkar i Win2000 med MSIE5.5 (Ursäkta om jag överdetaljerar, men jag vet inte riktigt vet hur mycket du känner till om Active Desktop - och det tog mig ett tag att klura ut detaljerna första gången jag använde det ;) ) :

1. Lägg upp din "bakgrundssida" som enda aktiva fönster i Active Desktop. (Hittas i engelska Win i Control Panel -> display -> fliken "Web" - har tyvärr inte tillgång till svenskt Win just här och nu - så detta får bli på "swenglish" ;) )
    Det spelar ingen roll hur stort fönstret blir till att börja med - huvudsaken att det *inte* täcker hela bakgrunden (ännu ;) )!

2. När du gjort det, högerklickar du på bakgrunden *utanför* ditt nya bakgrundsfönster, och väljer att "klicka bort" bocken framför menynalternativet "Active Desktop" -> "Show desktop items".
    Nu har du en bakgrund utan ikoner och med bara din sida (i "fel" storlek)

3. Nu för du markören över din "bakgrundssida" och klickar på "maximera"-symbolen som visas överst till höger i ramen som dyker upp runt din sida.

Och simsalabim, har du lagt upp din bakgrundssida på ett sätt som alltid kommer att finnas underst på din desktop!

Tack Jarvklo för ditt detaljerade svar.

Tyvärr så löser det inte mitt problem eftersom jag vill ha toolbaren underst icke synlig och dessutom så ska den visas på mässor men ska även finnas på CD-rom så användaren ska inte behöva göra några egna inställningar.

Tack ändå. Om någon annan har någon lösning så är ni hjärtligt välkomna att delge mig den.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

jag vill ha toolbaren underst icke synlig

På mässor där du själv har kontroll över maskinen är det inga problem: Högerklicka på toolbaren, välj "properties", kryssa i "auto-hide" och tryck OK ;)

På CD-Rom...
Har jag ingen färdig lösning f.n.
Kanske du borde ställa frågan i något Windows-relaterat forum eller kolla på MSDN istället? Jag är helt övertygad om att det går att lösa genom att bygga en (VB eller C++)-applikation som kapslar in "explorer-komponenten" och sedan startar upp i fullskärmsläge, tvingar sig kvar där som "fönstret längst bak"
Man skulle sedan kunna lägga den applikationen som autostart-applikation på CD:n... - men *det* är inte HTML-relaterat ;)
Lycka till!

Ja det är nog den vägen jag får gå. Verkar inte gå att lösa på annat sätt. Får vända mig till VB-experten här på jobbet.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)