jag skulle vilja ha en kod som när användaren stänger fönstret updateras en tabell i min databas.... jag hade tänkt det såhär:
<script language="JavaScript">
if () { //kod som körs när webläsaren stängs
var stang = 1
<?php
$updatera "stang";
?>
}
</script>
nu vet ju jag inte om det kommer att fungera men skulle någon kunna säga hur jag ska göra
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Du skulle ju kunna ha ett javascript som känner av att användaren lämnar sidan och låta scriptet poppa ett litet popupfönster som innehåller en phpfil som donar med databasen...
en idé jag bollat med lite själv...
MVH Patrik
/r: ändrade min mening så den blev mer grammatiskt korrekt ;)
/r2: ändrade de stavfel jag råkade lägga till i första ändringen :e
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Jag tror vi får börja med att gå igenom lite grundläggande saker, som ex. skillnaden mellan serverside-script och clientside-script.
Från din webbläsare skickar du en förfrågan till en server. Servern tar emot förfrågan, är det en statisk sida (html) så skickas den direkt tillbaks till användaren (bortsett från protokoll-relaterat data som skickas med). Är det däremot en förfrågan på en dynamisk resurs, det kan ex. vara ett CGI-script, en ISAPI applikation eller en annan modul som den aktuella webservern använder. Servern kommer då att köra scriptet, om vi tar ett PHP-script som exempel. Det data som scriptet genererar skickas (tillsammans med sidan) tillbaks till webläsaren. Det som kommer fram till användaren är alltså ren html (om allt gått som det ska). All php-kod är borta eftersom det körts på servern och ersatts med det data som scriptet genererat. För att köra ett nytt PHP-script måste du göra ett nytt anrop till servern.
Alltså:
- PHP, CGI-script av olika slag, ASP körs på servern.
- JavaScript (& VBscript) körs i webbläsaren.
- Serverscript körs förs, resultatet skickas till webbläsaren och ev. clientsides-script körs där.
För att arbeta sig runt detta har konceptet Remote Scripting kommit fram. Det är helt enkelt olika sätt att skicka nämda förfrågningar till servern via olika objekt. Det kan vara ett JavaApplet, ett ActiveX-objekt, en Iframe.
Men, du kan alltså inte köra PHP-kod på sidan i webbläsaren. Det måste göras på servern.
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Men Jojoxx, min idé fungerar väl ändå?
Man kan ju kalla på en sida (php) via onunload (genom en popup exempelvis)
Detta php-script kan ju i sin tur koppla upp sig mot en databas, även om detta är efter att användaren lämnat sidan... eller hur?
MVH Patrik
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Visst, det blir samma sak som med en Iframe, men jag brydde mig inte att skriva det eftersom du redan föreslagit det.
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Hehehe, ok... men jag tänkte att du kanske kunde bekräfta att tankebanan var korrekt eftersom jag inte var helt hundra på det (bara 99) ;)
MVH Patrik