snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg Jag vill ha ett formulärsfält som man kan skriva max 250 ord i, och under (inte nödvändigtvis, men det kan jag nog lösa själv)fältet ska det från början stå 250 men för varje tecken man skriver in så räknas det neråt och när mätaren är på 0 ska man inte kunna skriva något mer. Gör det att lösa med javascript?
Andra frågan är hur man gör för att ett lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååångt ord från något sadist ska brytas av och fortsätta på ny rad när ordet uppnåt tabellens (eller kolumnens) bredd.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Le examplé:
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function getWordsX(string,n){
return string.split(" ").slice(0,n).join(" ");
}
function countWords(string){
return string.split(/\s+/g).length;
}
</script>
<form>
<textarea cols="30" rows="10" onkeyup="this.value=getWordsX(this.value,250); this.form.count.value=250-countWords(this.value)"
onkeypress="this.form.count.value=250-countWords(this.value)"></textarea><br>
Left: <input type="text" name="count" readonly value="250">
</form>
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
Andra frågan är hur man gör för att ett lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååångt ord från något sadist ska brytas av och fortsätta på ny rad när ordet uppnåt tabellens (eller kolumnens) bredd.
Just ja...
<table border="1">
<tr><td width="100" height="40"><div style="width:100px;height:40px;overflow:auto;">adddddddfgdfgdfgdddd</div></td></tr>
</table>
Men i äldre webbläsare som inte stödjer overflow på detta vis är det ju svårt... datat måste ju ta vägen någonstanns...
snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg Scriptet fungerar - nästan. Med den "lill" haken att den börjar räkna ner när man trycker ner första tangenten. "249" förvandlas det till. "hurra" tänkte jag. Men sen händer inget mer. Hur mycket man än trycker..något fel i kodningen? Hela den sidan känns iofs lite rörig och småful i designen, så det kanske är det?
Du hittar den iaf på http://www.kilstk.com/plugins/besokstext/skriv.asp
snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg ojdå..märkte att det var jag som skrivit fel i första inlägget..ber om ursäkt. Det var 250 TECKEN man fick skriva. ursäkta misstaget..antar att man ska byta ut Words:en i javascriptet..men mot vad? letters?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Ingen fara. Det födde ju ett nytt script som kanske någon kan ha nytta för :)
Svaret på din fråga finns här.