Hur fungerar egentligen onunload?
Hejsan, sitter och donar lite med ett inloggningssystem i php, och likt väldigt många andra här så har jag problem med själv utloggningen, eftersom man inte kan räkna med att användaren kommer ihåg att logga ut.
Så jag tänkte det att jag bygger upp ett frameset vari åtminstone en av sidorna i frameset:et alltid kommer att ligga kvar (och således aldrig bli unload:at förrän man stänger läsaren, eller surfar vidare (frameset:et byts ut mot en annan sida)
OCh nu är det så att jag i denna sida som alltid ligger kvar och som aldri ändras, lagt ett javascript som körs "onunload"
Detta javascript öppnar ett popupfönster som innehåller ett php-script vilket slänger alla sessions variabler och ändrar om i databasen så att man står som offline.
Så är det iallafall i teorin.
I praktiken så kommer det aldrig upp ett popup fönster då jag stänger ned webbläsaren. Inte heller om jag surfar bort från frameset:et och därmed lämnar den sida som har "onunload" kommer popup:en upp.
Om jag laddar sidan som skall öppnas i popup fönstret så fungerar scriptet finfint, och gör precis som jag vill att det skall göra, så antingen har jag missförstått hur "onunload" används, eller så har jag skrivit fel då jag anropar onunload, eller så är min function upp i head fel. :l
Någon som har lust att kolla på min kod och rätta mig? Eller ge mig en vettig förklaring till varför det inte fungerar? Eller kanske förslag på alternativa lösningar?
<html>
<head>
<title>Hidden</title>
<link rel="stylesheet" href="style.css">
<script language="JavaScript">
function openwin(URL) {
window.open(URL,"logout sequence", "toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,width=200,height=200,top=200,left=200");
}
</script>
</head>
<body onUnLoad="openwin('logout.php')">
</body>
</html>
/r:
Det löste sig genom att jag ögnade igenom en annan tråd lite längre ned och hittade den finfina länken där man kunde skapa kod till popup fönster, och den fungerade bättre än min kod...
Tack ändå
Jag ÄLSKAR webforum!!!!
MVH Patrik