BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Hej!
Finns det någon inbyggd eventhandler som hanterar enkel och dubbelklick med musen?
Det jag vill åstadkomma är att en funktion skall köras om man enkelklickar och en annan funktion skall köras om man dubbelklickar.
Just nu sitter jag och funderar på om man skall behöva använda en timer, för att kolla om man har dubbelklickat.
Finns det något bättre sätt?
Kodexempel?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Jodå, det finns ett event för dubbelklick (ondblclick). Men, ett dubbelklick resulterar logiskt nog även i ett enkelklick (för att gå två meter måste du först gå en meter och sedan en till).
Ett exempel;
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
var a=0;
</script>
<a href="#" onClick="a++;" ondblclick="alert(a);">länk</a>
För att få 2 olika saker att hända kan du alltså från onClick sätta en timeout som kör en funtion efter den tiden som du väljer för dubbelklick. Eftersom detta med största sannolikhet skiljer från system till system och jag inte vet något sätt att läsa av vad som är maxtiden för dubbelklick säger vi 500 ms. Från ondblclick kan du sedan sätta en variabel som du kollar från tidigare nämnd funktion. Är variabeln satt så gör du en sak, är den inte det så gör du en annan. Till sist nollställer du variabeln.
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Om det nu är så att jag har ett activeX objekt, som ligger på sidan. Så kan man lyssna på exempelvis knapptryckningar...
<SCRIPT LANGUAGE=JavaScript FOR=myObj EVENT="KeyDown(KeyCode, shift)">
if (KeyCode == 46)
....
</SCRIPT>
Men hur skulle det se ut om jag vill lyssna på musklickningar, men att den endast körs om det är en dubbelklick. alltså, man utnyttjar onDblClick() funktionen antar jag men har inte fått någon ordning på detta.
Tips?