webForumDet fria alternativet

READONLY radio och checkbox

5 svar · 274 visningar · startad av Molna

MolnaMedlem sedan jan. 2001196 inlägg

Hejhej!
Jag vet inte riktigt var jag ska posta den här frågan, men jag testar här.

Jag undrar hur man gör för att göra radio och checkboxar "readonly", alltså att man inte kan klicka i dem. Tex om man har ett formulär så ska man endast kunna klicka i vissa svarsalernativ om man har svarat ja på föregående fråga. Hur kan man styra detta? Och hur gör man samma sak med select?

/Tack:)

Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg

Testa men:

disabled

Ah, finemang!:)

Men det fungerar bara klockrent i explorer (fungerad på radio, checkbox och select), i netscape fungerade det endast på select... vad göra?

Sedan kom jag på att jag undrar hur man ändrar det med javascript vid onclick...?

Tackar:)

Oj, jag ljög. I netscape fungerade det inte alls. Finns det något annat sätt där?

Patrik81Medlem sedan okt. 2001537 inlägg

ingen expert, och vet inte hur väl netscape skulle tolka det här, men kan man inte lägga någon typ onClick i varje radio/checkbox och använda blur() ?

Är inte alls så haj på vad netscape klarar och inte klarar men jag antar att det kan vara värt ett försök?

MVH Patrik

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

disabled fungerar även i Netscape från version 6. I tidigare versioner får du använda (kombinera med) onClick="this.checked=false;" (eller onClick="this.checked=true;" för att få markerad) På samma sätt kan du använda onChange="this.selectedIndex=0;" i en select-lista för att alltid ha första valet aktivt.

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb