BettanMedlem sedan dec. 199938 inlägg Hej,
Någon som kan hjälpa mej.
Har en textarea och när man skrivit mer än 1024 tecken så får man en pop up ruta som säger typ "max antal tecken är 1024".
Jag skulle vilja ha detsamma fast med kontroll på att 15 rader är max antal rader.
Hur kan jag kontrollera detta? Ska man räkna CR tryckningar? Blir det en sådan automatiskt om man skriver och det byter rad utan att jag trycker CR?
Please HJÄLP!!!!
BettanMedlem sedan dec. 199938 inlägg De va icke mycke liv i den här luckan! Om jag fortsätter lite då med vad jag gjort kanske ni har lättare för att hjälpa mej?
Detta löser ju NÄSTAN mitt problem, men om jag tömmer textarean så minskar inte "rows", och när man skriver utan att trycka Enter i en textarea så byter den rad utan att det blir ett chr 13. Någon som har lite nya idéer för jag har kört fast!
PLEEEEASE!!
function checkLength(obj,mlength){
if(obj.value.length>mlength){
obj.value = obj.value.substr(0,mlength);
alert('Maximum 1024 characters.');
obj.focus();
}
var maxrow, rows;
rows = parseInt(document.Formdata.textarearows.value)
maxrow = 15;
if(event.keyCode == 13){
rows = rows + 1;
document.Formdata.textarearows.value = rows;
if (rows > maxrow){
alert('Maximum 15 rows.');
}
}
}
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Exempel;
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function checkNL(obj){
if(obj.value.indexOf("\n")>=0 && obj.value.match(/\n/g).length>2){
obj.value=obj.value.substring(0,obj.value.lastIndexOf("\n")-1);
alert('Max 2 radbrytningar');
obj.focus();
}
}
</script>
<form>
<textarea cols="20" rows="4" name="mytext" onKeyUp="checkNL(this);" onKeyPress="checkNL(this);">aaa</textarea><br>
</form>
Obs att 2 rabrytningar gör 3 rader text.
BettanMedlem sedan dec. 199938 inlägg Tack så mycket Jojoxx, det löser lite mera av mitt problem.
Har dock svårt att få ihop allt, men jag testar med nån annan konstig lösning också med hjälp av divtaggar och jämför storlek på lagerna.
Jag återkommer nog! :)
kittlosMedlem sedan sep. 2002205 inlägg jojoxx:s kod fungerar dock inte om texten gör en egen radbrytning vid radens slut. Kan man få in det på något sätt?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Dessa "radbrytningar" är ingenting som återspeglas i innehållet i texten. Det påverkar bara hur det presenteras medans du skriver. Om du skriver en enda lång textrad (utan att trycka return) som automatiskt radbryts i inmatningsföntret och skickar det så kommer det som kommer fram till applikationen som tar emot datat bara att vara en enda lång textrad - precis det som du skrev, inte det du såg i fönstret. Det infogas alltså inga radbrytningar i din text.
Därför är det oftast helt ointressant räkna sådanna "mjuka" radbrytningar.