HarbackMedlem sedan juni 2001212 inlägg
Hejsan.
Jag undrar vad som händer ifall webläsaren inte stöder funktionen disabled? Blir det nåt fult scriptfel då eller och sidan går inte att visa? Jag har läst här att det är lite si och så med den funktionen, stämmer det?
Sen en fråga till. Jag tänkte använda onfocus="this.blur();" på en textruta istället för disabled. Sedan kör jag en onclick på en checkbox som sedan sätter blur=false på textfältet. Det fungerar men när jag ska sätta på bluren igen på textfältet när man bockar av samma checkboxen fungerar det inte. Det händer alltså ingenting när jag sätter blur=true, varför detta?
Alltså (skrev ihop den nu, tror det är så jag gör...)
function checka() {
if(document.forms.checkboxen.checked){
document.forms.formen.textfält.blur=false;
} else {
document.forms.formen.textfält.blur=true;
}
}
Tacksam för svar!
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Jag undrar vad som händer ifall webläsaren inte stöder funktionen disabled? Blir det nåt fult scriptfel då eller och sidan går inte att visa?
Netscape 4 exempelvis stödjer inte disabled, men den klagar inte när du försöker sätta den egenskapen. Hur det är med ex. Opera får någon annan testa.
Det händer alltså ingenting när jag sätter blur=true, varför detta?
blur() är en metod, använd textfält.blur() eller textfält.focus()
Tack för svaren men jag har en fråga till.
Alltså ska jag sätta textfält.blur() när jag vill att textfält.blur=true och textfält.focus() när jag vill att textfält.blur=false?
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Alltså ska jag sätta textfält.blur() när jag vill att textfält.blur=true
Korrekt.
och textfält.focus() när jag vill att textfält.blur=false?
Hrm.. *jag vände på det hela först* :) Nåt åt det hållet, ja.. formfält.focus() används om du vill ge fokus till (eller sätta markören i) ett element i forumläret. Således tar det alltså inte bort fokus, utan anger det, men det är väl redan klart antar jag.
Öhhh...
Öhhh....det var lite oklart.
Alltså använder jag textfält.focus() för att ta bort textfält.blur() (fick det inte att funka)? Vad menar du med formfält?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Det OveRRidE menar är att att ge focus (focus()) och "icke avmarkera(d)" blur==false blir samma sak.
Men du måste såklart använda document.formulärsnamn.fältnamn.blur() resp. document.formulärsnamn.fältnamn.focus() om du gör anropet utanför formuläret.