webForumDet fria alternativet

Textformatering i Textarea

28 svar · 1 254 visningar · startad av Compusa · sida 2 av 2

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Umm... va? :) Här det en text-area vi talar om, den visar allt i samma färg. Eller menar du någon annanstanns?

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Hehe, nej det var vad jag menade. Jag tänkte bara på det faktum att man kan bestämma färg på värdena i en rullgardinsmeny så det kanske går med textarea också. Naturligtvis måste det ju gå att bestämma vilken färg det man skriver i textarean ska ha på exakt samma sätt, med style="". Men om det går att sätta färgen på value iställetr, men det kanske inte går.

Ok du menar att textarean bara kan visa text i en och samma färg, men nödvändigtvis inte svart?

Ungefär :)

<textarea name="Text1" Rows=8 Cols=70 style="color:blue;"></textarea>

Jaja, just så. Men då blir allt i samma färg förstås.

Det skulle vara väldigt häftigt ifall det gick att utveckla scriptet vidare. Istället för en textarea så skulle man ha någon annan typ av fält som går att skriva i, vad vet jag inte. Sedan markerar man och redigerar med verktygen precis som i en vanlig ordbehandlare. Man ser hela tiden ändringarna man gör med textfärg, placering, textstorlek, typsnitt osv. Man skulle också kunna infoga t.ex bilder genom att man placerar markören där bilden ska vara och klickar på en knapp, varefter man anger adressen till bilden som ska visas. Man skulle kunna markera bilden och välja om den ska vara centrerad eller till höger. Man ska alltså inte kunna infoga taggar för t.ex både centrerad text och text till höger vilket man kan göra nu. Ifall man skulle lägga in dubbla taggar på det viset (av misstag) så kanske det inte skulle se så bra ut. Naturligtvis ska verktygen fortfarande generera kod vilken man anger själv. Alltså man bestämmer hur koden för varje verktyg ska se ut. Det man skriver i detta fält ska naturligtvis också gå att skicka iväg med form-funktionen sedan.

Ursäkta att jag lämnar jorden med båda fötterna nu men jag är ganska trött :)

Men om det går så kanske någon kan ta sig an det. Kanske tom ta en liten summa för att lämna ut det, om det blir riktigt bra.

Frågan är om det går att utveckla en liten ordbehandlare i något språk som man kan implementera i en websida med alla grundläggande funktioner som finns. Bara det att varje redigering man gör ska generera en kodsnutt.

Sök på "wysiwyg" eller "editor" här på forumet så hittar du en del trådar som tar upp detta. Personligen har jag lite svårt att se någon verklig nytta med att göra en wysiwyg-editor av en webbläsare. Kanske någon stor community av något slag, men oftast känns det bara som ett stort "varför?". Det mesta som tas upp är dock MSIE-only, som i sig inte är så tilltalande men det är ett annat kapitel.

När du "kommit ner med fötterna på jorden" igen kanske vi kan ta oss ann något roligare och mer JavaScript-relaterat, lite objekt-hantering kanske, en riktig killer ;)

Något färdigt som man kan få ta en titt på?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)