Har en sida med olika texter som har varsin radioknapp. Har 3 olika grupper med radioknappar. Varje grupp heter ex radiogrupp_1, radiogrupp_2 och har ett varsitt unikt value.
Jag vill nu när jag klickar i en radioknapp att den ska skriva ut det valda info i ex en div ruta som står för just den knappen. Klickar jag sen i en av grupp 2 ska den också komma fram i diven. Vill även sen uppdatera ett pris.
value kommer se ut som följande: value="unikt_värde;priset"
Hoppas på hjälp! Webforum är bäst :)
1. Välj grupp 1
* Infotext 1 grupp 1 - 100:- ( name ="radio_grupp1" value = "Infotext 1 grupp 1;100" )
* Infotext 2 grupp 1 - 200:- ( name ="radio_grupp1" value = "Infotext 1 grupp 2;200" )
2. Välj grupp 2
* Infotext 1 grupp 2 - 100:- ( name ="radio_grupp2" value = "Infotext 1 grupp 2;100" )
* Infotext 2 grupp 2 - 100:- ( name ="radio_grupp2" value = "Infotext 1 grupp 2;200" )
3. Välj grupp 3
* Infotext 1 grupp 3 - 100:- ( name ="radio_grupp3" value = "Infotext 1 grupp 3;100" )
* Infotext 2 grupp 3 - 200:- ( name ="radio_grupp3" value = "Infotext 1 grupp 3;200" )
är det bara presentations innehåll eller det är något du skall posta in? Var skall "info" texten presenteras? per grupp?
Hur stora möjligheter har du med att ända din markup?
Jag hade använt mig av html5 data-xxx attribut och hämtat innehåll där ifrån.
du hade kunnat göra om din funktion att både köras när domready och när du ändra ett av input fälten (snälla använd inte click på input när du menar att du vill uppdatera priset när du gör en ändring):
$(document).ready(function() {
function calcTotal() {
var totalPris = 0;
$("input:checked").each(function() {
//This happens for each checked input field
var valueX = $(this).attr("value").split(';');
var namn = valueX[0];
var pris = valueX[1];
totalPris += parseInt(pris, 10);
});
$("span.pris").html(totalPris + ":-");
}
//This happens when the page loads
calcTotal();
$("input:checkbox, input:radio").change(calcTotal);
});
Är pris och namn typ som jag vill skicka och presentera medan unikaIDförValetienGrupp och kanske pris skall skickas till backend.
Kanske egentligen behöver id´t och hämta från db på nästa steg.
---------------------------
Modell Min modell
Storlek Medium
Panel Liggande
Tillvalspaket Stora
Tillval Brevlåda
Skorsten
---------------------------
Totalpris 500kr
är det ungefär denna struktur du kommer att köra? för Modell, storlek osv är ju en huvudgrupp som man behöver lista ut hur de hör ihop med dina radio/checkbox boxar.
Ja, så mycket har jag förstått, men har du en plan på markup:en? Eller var datan skall komma ifrån (dvs hur vet en radio knapp vilken "grupp" den tillhör)?
där har du infon, pris och gruppen i varje element, så spelar det inte en jätte stor roll hur din HTML markup bli, annars bli det enklare om kan presentera hur du kommer presentera ditt kod struktur... för på något sätt måste input:en hitta vilken grupp den tillhör.
Går det att ha så för att kolla grupp den tillhör?
Ja? du kan exempelvis ha id på din rubrik med samma värde som dina name? så man kan hämta ut en "bättre" info än bara "name"? Som sagt.... det går att lösa på många sätt.
Steg två skall alla förvalda radioknappar visas i min lilla box till höger. Sen ändras om man ändrar nåt val. Tillval så ska allt man klickar i komma under varann.